Sunday, July 14, 2013

Yeahhh PUASA LAGI,SYUKUR.

Selamat berpuasa 1434 hijrah.Semoga puasa tahun ini memberi seribu rahmat dan keampunan kepada diri kita

Thursday, April 19, 2012

Lalainya aku.

Ya Allah AMPUNILAH AKU.

Sunday, October 2, 2011

Sucikanlah hati

Memang susah bagi kita untuk memaafkan orang yang telah membuat aniaya kepada diri kita.Kita terasa ingin sahaja membalas dendam terhadap orang yang membuatkan diri kita terseksa dan dihimpit kesusahan.Tapi semua itu hanya boleh mendatangkan kemudaratan kepada diri kita semula dan tidak membawa langsung manfaat kepada diri kita.Hanya yang ada ialah kepuasan sementara.Oleh itu saya menasihati diri saya sendiri dan kawan-kawan sekalian agar memaafkan segala perbuatan kejam orang terhadap kita kerana ia lebih mulia di mata islam.

Friday, May 20, 2011

AKU HANYA INSAN BIASA,,,

Ya ALLAH ampunilah aku,aku sedar aku banyak menyakiti dan menyusahkan orang lain dia atas muka bumi ini,Oleh itu aku memohon maaf di atas sebarang kesilapan yang aku telah aku lakukan.Aku ingin kan yang terbaik untuk diriku,dan jika ini ketentuan Engkau kepada aku Ya Allah aku redanya.Maafkan la aku kepada sesiapa yang berasa diri ini membuat salah terhadapnya.Ampunilah aku ya Allah..

Wednesday, April 13, 2011

Jagalah Allah, pasti Allah Menjagamu

Jagalah Allah, pasti Allah Menjagamu
Qowaaid Wa Fawaid Minal Arbain An-Nawawiyah (hal. 169-178)
Oleh
Nadzim Muhammad Sulthon
Dari Abil Abbas Abdullah bin Abbas ia berkata...
"Dahulu aku pernah berada di belakang Rasulullah, lalu beliau bersabda:
"Wahai anak kecil sesungguhnya aku ingin mengajarimu beberapa kata,
jagalah Allah, maka pasti Allah menjagamu, jagalah
Allah pasti kau akan menjumpai-Nya dihadapanmu.
Apabila engkau meminta maka mintalah kepada Allah
dan jika engkau meminta pertolongan maka mintalah
pertolongan kepada Allah. Ketahuilah, seandainya suatu umat
berkumpul untuk memberikan manfaat kepadamu maka mereka
tidak bisa memberi manfaat tersebut kecuali yang telah ditakdirkan
Allah untukmu dan apabila mereka berkumpul untuk
memadharatkanmu maka mereka tidak bisa memadharatkanmu
kecuali dengan apa-apa yang ditakdirkan oleh Allah atasmu, telah
diangkat pena dan telah kering tinta" (HR. Tirmidzi, dan dia berkata hadits
hasan shohih).
Dan didalam riwayat selain Tirmidzi:
"Jagalah Allah maka engkau akan mendapatkan-Nya
dihadapanmu, kenalilah Allah dikala senang maka Dia
akan mengenalmu dikala susah. Ketahuilah
sesungguhnya apa yang tidak menimpamu maka dia
tidak akan menimpamu dan apa yang akan
menimpamu pasti dia akan menimpamu (tidak akan
meleset). Dan ketahuilah bahwa kemenangan bersama kesabaran,
kelapangan bersama kesempitan dan setelah kesulitan pasti ada
kemudahan."
Takhrij Hadits
Hadits shohih ini memiliki 7 jalan dan lafadznya berbeda-beda. Dan yang paling
baik adalah riwayat Hanasy ash-Shon'ani dari Ibnu Abbas, ia berkata:
"Dahulu aku pernah dibelakang Rasululllah ......" Riwayat ini dikeluarkan oleh
Tirmidzi 2635 bersama Tuhfatul Ahwadzi dan ini lafadz beliau, Ahmad 1/293,
Ibnu Wahab dalam Al-Qodr 28, Abu Ya'la dalam musnadnya 2556, Ibnu
Sunny dalam Amalul Yaum Wal Laila 327 dan Thobrani dalam Do'a 42 dari
jalan Laits bin Sa'ad dari Qois bin Hajjaj dari Ibnu Abbas
Syaikh Salim bin 'Id Al-Hilali mengatakan:
"Isnadnya shohih dan perowi-perowinya tsiqoh"
Hadits ini juga diriwayatkan oleh Ahmad 1/203&207, Baihaqi dalam Asma' Wa
Sifat hal 97, Lalikai dalam Syarh Ushulu I'tiqod Ahli Sunnah Wal Jama'ah
1094&1095 dari jalan lain dari Qois bin al-Hajjaj. Dan juga dikuatkan oleh
Yazid bin Abi Habib dari Hanasy, dan ini dikeluarkan oleh al-Ajuri dalam
Syari'ah hal 198)
Syaikh Salim mengatakan:
"Isnadnya shohih, meskipun sebagian jalan-jalannya yang lain tidak
luput dari kelemahan tapi peganganya adalah yang telah disebut diatas.
Wallahu a'lam (Shohih kitabul Adzkar wa dhoifuhu Syaikh Salim bin 'Id
Al-Hilaly 2/999-1000

Wednesday, March 30, 2011

Ya ALLAH Aku Memohon padaMu.

Ya ALLAH kepada mu lah aku serah segalanya.Jangan engkau biarkan nasib aku ditentukan oleh diri aku sendiri.Kepadamu lah aku memohon dan kepadamulah aku berharap.Ya ALLAH engkau tahu apa yang baik untukku dan engkau juga tahu apa yang uruk untukku.Maka engkau tetapkanlah apa yang baik untuk diriku.Aku hanya mampu berusaha,berdoa dan bertawakal.Namun jika terdapat halangan,dugaan dan cabaran aku hanya mampu mengharap pertolongan kepadamu sahaja.Kepadamulah sahaja aku memohon pertolongan dan kepadamu lah aku berharap.
Ampunilah dosa ku Ya Allah tuhan yang memegang hati manusia...

Thursday, February 17, 2011

Walimahtulurus My Friend


Tahniah kepada Mohd Shariff Zakaria dan Nor Hayati semoga bahagia sampai ke syurga.

Tuesday, February 8, 2011

JAGALAH ALLAH NESCAYA ALLAH MENJAGA KITA

jagalah Allah, maka pasti Allah menjagamu, jagalah
Allah pasti kau akan menjumpai-Nya dihadapanmu.
Apabila engkau meminta maka mintalah kepada Allah
dan jika engkau meminta pertolongan maka mintalah
pertolongan kepada Allah.

Thursday, February 3, 2011

Bersabarlah, karena kelapangan itu akan datang secepatnya
Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah dalam segala perkaranya
maka dia akan bahagia
Barangsiapa yang selalu menyerahkan diri kepada Allah maka dia
tidak akan ditimpa bencana
Dan barangsiapa yang mengharap kepada Allah dia akan
mendapatkan harapannya
KETAHUILAH BAHAWASANYA KEMENANGAN ITU BERSAMA KESABARAN

Sunday, January 30, 2011

Tempat Yang Hidup

Dua kali aku lalui tempat yang sama hari ini.Sekali di waktu petang dan sekali lagi diwaktu malam.Selalunya apabila aku lalui tempat tersebut itu ia akan menyedarkan aku sebentar.Dulu masa kecil,aku cukup sangat takut untuk melalui tempat tersebut.Tetapi sekarang apabila umur dah meningkat,aku rasa tempat tersebut seolah-olah memangilku dan sekarang apabila aku lalu tempat tersebut aku akan sentiasa membaca surah al fatihah.Semoga roh yang berada di tempat tersebut akan berada dalam keadaan tenang dan dirahmati Allah.Tempat tersebut bagi aku sekarang seolah hidup dan mengharapkan doa dari kita yang hidup apabila melaluinya.oleh itu saya menyeru masyarakat sekalian apabila melalui tempat yang dinamakan perkuburan isla sedekah kan lah al fatihah atau doa.

Friday, January 21, 2011

Saturday, October 23, 2010

JADUAL EXAM FINAL SEM INI

COURSE CODE LEC GROUP DATE LOCATION
ACT2111 2 11-NOV-10 DKEP 1
BBI2421 1 19-NOV-10 DB
FHL3301 1 18-NOV-10 DK 2
FHR3602 1 20-NOV-10 DKSK 1
FHU3205 1 12-NOV-10 DK 1


YA ALLAH BERIKANLAH PERTUNJUK AKU

JADUAL EXAM FINAL SEM INI

COURSE CODE LEC GROUP DATE LOCATION
ACT2111 2 11-NOV-10 DKEP 1
BBI2421 1 19-NOV-10 DB
FHL3301 1 18-NOV-10 DK 2
FHR3602 1 20-NOV-10 DKSK 1
FHU3205 1 12-NOV-10 DK 1


YA ALLAH BERIKANLAH PERTUNJUK,HUHUH

Monday, August 30, 2010

Ibu

Tiada dapat dinilaikan
Pengorbananmu selama ini
Terima kasih oh ibu
Kasih sayang
Cinta murni

Sejak kecil
Hingga kini
Ku dibelai dan diberi
Sinaran

Oh... ibu
Oh... dengarlah ratapanku anakmu
Oh... terima kasih
Oh... Ibu
Oh... dengarlah ratapan dari anakmu
Oh... terima kasih

Ibu pesanan ku genggam
Ku semat segala ajaran-Nya oh
Oh... tidak kulupa
Erti kehidupan
Ibu dikaulah
Yang tersayang

Akan hukum
Pegangannya
Tidak kulupa
Suruhan Yang Esa

Tuesday, August 17, 2010

6 hari berlalu,,,bagaimanakah ia????

Bagaimanakah amalan kebajikan kita sepanjang 6 hari ramadhan ini.Adakah meningkat,menjunam,meleret, dan sebagainya.Apapun 6 hari telah pergi muhasabah la diri masing-masing.Kita kadang-kadang terlampau ikut nafsu,puasa sepanjang hari boleh tetapi solat 5 waktu tak ditunaikan bagaimanakah amalan kita ini,fikirkanlah kalau ada sahabat yang ingin berubah ke arah kebaikan kita mengutuk dan mencaci bagaimanakah sahabat kita ingin berubah.ALLAH telah mengurung syaitan dan iblis sepanjang bulan puasa ini oleh itu kita janganlah pulak menjadi iblis menghasut orang supaya meninggal kebaikan dan membuat kemungkaran.

Saturday, August 14, 2010

SELAMAT BERPUASA


selamat berpuasa buat mak dan famili dikampung serta kawan-kawan dan pembaca sekalian,harap ramadhan kali ini yang terbaik.

Friday, July 30, 2010

3 KESALAHAN YANG MASIH BERTERUSAN DALAM DIRI SETIAP HARI


1.Membuang waktu begitu sahaja.Tidak menggunakan waktu dengan sebaiknya.
2.Memperkatakan hal-hal yang tidak mendatangkan manfaat.Orang islam yang berkualiti tidak akan buat perkara ini.
3.Memberi perhatian yang terlalu besar terhadap masalah-masalah remeh temeh,sebagai contoh suka mendengar khabar angin,ramalan-ramalan dan gosip

'YA ALLAH SESUNGGUHNYA AKU MEMOHON KEPADAMU KEAMPUNAN DAN KESIHATAN'

Friday, July 23, 2010

Tersentap daripada lamunan....

Kuda itu ada tiga macam: kuda Allah, kuda manusia dan kuda syaitan. Adapun kuda Allah ialah kuda yang disediakan untuk berperang di jalan Allah, maka makanannya, kotorannya, kencingnya dan apanya saja – mempunyai beberapa kebaikan. Ada pun kuda syaitan, iaitu kuda yang dipakai untuk berjudi atau untuk dibuat pertaruhan, dan ada pun kuda manusia, iaitu kuda yang diikat oleh manusia, ia mengharapkan perutnya (hasilnya), sebagai usaha untuk menutupi keperluannnya. “ [Riwayat al-Bukhari dan Muslim

Alhamdullilah dengan nikmat yang Allah bagi aku sempat membaca satu blog yang digemari oleh golongan pelajar IPT iaitu blog saifulislam.com.Tersedar aku sebentar apabila membaca blog tersebut daripada lamunan hidup aku yang aku rasa banyak tersimpang.Petikan diatas ternyata membuatkan aku berfikir sejenak,Oleh itu aku harap petikan tersebut membawa erti pada semua orang.

Tuesday, May 25, 2010

DOSA BESAR:BERASA SENANG DENGAN KEMURKAAN ALLAH

1.GEMPA BUMI DI INDONESIA
2.PUTING BELIUNG DI AMERIKA SYARIKAT
3.BANJIR BESAR DI POLAND

Fikir-fikirkanlah 3 kejadian ini merupakan kemurkaan @ bala Allah yang diturunkan kepada manusia sekarang.Adakah kita sedar bahawa kejadian ini ada kaitan dengan kita?
Wahai penghuni hati-hati yang keras seperti batu,usahlah berasa senang dengan kemurkaan ALLAH ini yang pada umumnya kita mengangap ini bencana alam atau ini lumrah alam atau kejadian biasa yang berlaku.Kejadian ini bukan merupakan kejadian yang biasa sedarlah wahai umat bahawa kejadian ini merupakan kemurkaan Allah.
Sebelum matahari terbit dibarat,sedarlah wahai hati yang keras kepada perintah ALLAH,bertaubatlah sebelum terlambat.

Saturday, May 8, 2010

SATU KASIH TELAH PERGI,TINGGAL SATU KASIH SAHAJA LAGI.

Mampukah aku memberikan kebahagian kepada satu kasih yang tinggal ini.Aku harap Allah memberikan kesempatan kepada aku untuk memberi kasih sayang kepada emakku.Emak sahaja lah yang tinggal sejak ayah pergi meningalkan aku buat selamanya.Emak lah menjadi semangat untuk aku untuk meneruskan hidup untuk mencapai kejayaan untuk membahagiakan emak.Kasih kepada ayah juga tidak kulupakan doa aku kirimkan semoga bahagia ayah di alam sana.
Emak sentiasa memesan kepada aku supaya jangan tinggal solat belajar betul-betul.Perbelanjaan aku untuk belajar ditanggung oleh mak sekarang.Terasa beban kepada emak pulak.Aku harap aku dapat membalas jasa emak dan membahagiakan emak disaat masa yang ada ini.
YA ALLAH ENGKAU AMPUNILAH DOSA-DASA IBUKU,

Friday, April 30, 2010

PERJALANAN HIDUP YANG HAKIKI

PERJALANAN YANG PERTAMA:DARI TANAH MENJADI TULANG SULBI
PERJALANAN YANG KEDUA:TULANG SULBI KE RAHIM
PERJALANAN YANG KETIGA:RAHIM KE DUNIA
PERJALANAN YANG KEEMPAT DARI DUNIA KE KUBUR
PERJALANAN YANG KELIMA DARI KUBUR KE PADANG MAHSYAR
PERJALANAN YANG KEENAM DARI PADANG MAHSYAR KE TEMPAT YANG HAKIKI.

Saya mengajak kepada tuan-tuan dan puan-puan sekalian serta diri saya sendiri bersamalah kita bermuhasabah diri kita sebelum terlambat kerna kita dah berada pada berperingkat keempat.

Wednesday, April 28, 2010

SAYUNYA HATI..

Syukur alhamdulillah aku dapat jugak pulang kekampung halaman aku,perjalanan bas pulang aku dengan menaiki bas sri maju bertolak dari kajang jam 10 malam.Akhirnya aku selamat sampai di rumah pada pukul 4 pagi.ketibaan aku disambut oleh mak yang menitiskan air mata apabila menceritakan kisah umi nasuha yang bangun pukul 3 pagi menadah tangan dan memohon doa untuk tok wannya,aku diam tak terkata mendengar keluhan mak itu.
Seterusnya lagi sayu hati aku bila membawa umi nasuha pergi menziarah pusara ayah,Setibanya aku di masjid,aku melepaskan umi nasuha turun dari motosikal,aku lihat sendirian aku umi nasuha menuju sendiri ke pusara ayah aku,aku berfikir sebentar,jika umi nasuha seusia 3 tahun mampu mengingat kasih ayah aku untuknya bagaimanakah ingatan kita yang telah dewasa ini.Umi nasuha menadah tangan dan memgikut ayat-ayat al quran yang aku baca.tangannya sentiasa menadah mengaminkan doa.sesudah doa aku baca,umi nasuha mengucup batu nisan yang terdapat di pusara ayah aku,sayunya aku rasa sambil perjalanan menuju ke motosikal umi nasuha berkata bye wan umi balik dulu,menitis air mataku mendengar kata-kata itu,jelas sayang dan rindu dia pada ayah lebih segalanya.ALLAH MAHA BESAR

Thursday, April 15, 2010

Menolak Zina Dengan Mujahadah, Bukan Karamah!

“Saya rasa ustaz berfikiran begini kerana ustaz sendiri tidak kahwin semasa belajar. Maka ustaz tidak faham keperluan berkahwin semasa belajar itu. Ustaz tidak dapat memberi pendapat di sini!” tegas Aliyyah, seorang mahasiswi.

Komennya tajam.

Saya pula, bukanlah berbicara tentang kahwin semasa belajar.

Apa yang saya bincangkan adalah soal kahwin tergesa-gesa tanpa pertimbangan yang lunas.

Tetapi kerangka fikir mahasiswi itu menarik untuk diberi perhatian.

SULUHAN KISAH YUSUF ‘ALAYHI AL-SALAAM

Ia mengingatkan saya kepada kisah Yusuf ‘alayhi al-Salaam mendepani godaan ibu angkatnya, Imra’ah al-’Aziz atau yang lebih dikenali namanya sebagai Zulaikha itu.

Kehebatan Yusuf bermula daripada usia kecilnya lagi.

Seorang ghulam, ‘diculik’ oleh adik beradiknya sendiri dan dihumban ke dalam perigi buta, Yusuf diuji dengan kesusahan pada tahap yang sukar untuk kita gambarkan. Berat sekali tanggungan seorang anak kecil bertahan dalam sepi dan gelita perigi buta, jauh daripada keluarga, hanya bertemankan Allah tempat memaut harapan.

Namun, sabar Yusuf ketika di dalam perigi, tidak sekental sabar Yusuf di Istana Mesir.

Saban waktu cuba digoda oleh wanita bangsawan itu, ibu angkatnya sendiri.

“Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya, bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya; dan perempuan itu pun menutup pintu-pintu serta berkata: “Marilah ke mari, aku bersedia untukmu”. Yusuf menjawab: “Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); Sesungguhnya Tuhanku telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya; Sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya” [Yusuf 12: 23]

Setelah berulang kali berusaha, ‘Zulaikha’ sampai kepada ikhtiar terakhirnya.

Pintu dikunci, rumah tidak berpenghuni, First Lady itu menawarkan diri, “datanglah kepadaku. Aku bersedia untukmu”

Di sinilah kemuncak tarbiyah Allah ke atas insan bernama Yusuf. Ramai manusia lulus ujian kesusahan kerana di dalam kesusahan kita diuji dengan kekurangan pilihan. Terpaksa bersabar kerana itulah satu-satunya jalan untuk bertahan. Demikian sabar Yusuf di dalam telaga.

Tetapi di sini Yusuf diuji dengan peluang. Diuji dengan pilihan. Beliau orang asing. Tiada keluarga, tiada banyak kesan sampingan pilihan jahat yang mahu diambil kesempatan.

Ia mengingatkan saya tentang modus operandi pekerja seks di IPT hari ini. Bekerja sebagai pelayan seks berkelas tinggi, memungkinkan anak muda kita mengaut untung mencecah RM40 ribu sebulan! Tekanan lifestyle, duit PTPTN yang jauh daripada kecukupan, desakan peer pressure, apakah yang boleh menghalang anak-anak muda kita daripada mengambil pilihan itu?

Hanya satu.

Jawapannya IMAN.

“Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); Sesungguhnya Tuhanku telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya…”

Itulah jawapan Yusuf.

Aku berlindung kepada Allah. Rabb diriku, Pencipta aku dan Pemilik aku.

Konotasi Rabb itu adalah satu sanggahan kepada Zulaikha bahawa biar pun dia adalah ibu angkat yang memberi makan, hutang budi tidak akan dibalas dengan bayaran yang keji. Engkau tuanku tetapi Allah Tuhanku!

Justeru Yusuf menegaskan bahawa:

“Sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya”

MENCARI KAEDAH

Zina itu, di sebalik kekejiannya, adalah kezaliman.

Sudikah dibenarkan orang lain menyetubuhi ibumu? Adik perempuanmu? Anak perempuanmu? Ibu saudaramu?

Ketika engkau berzina, sudah tentu engkau berzina sama ada dengan ibu seseorang, adik perempuan seseorang, anak perempuan seseorang atau ibu saudara seseorang. Jika engkau tidak sanggup membayangkan ibumu disetubuhi lelaki lain, pilihan zinamu adalah satu kezaliman. Sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya!

Kerasnya persoalan yang berlegar di fikiran ialah, apakah bentuk pendidikan yang diperlukan, untuk membolehkan mahasiswa dan mahasiswi yang hidup di dunia ‘zina lebih mudah daripada nikah’ itu untuk berkata seperti Yusuf? Bagaimanakah ketika dihadap dengan pilihan zina, ketika jauh daripada keluarga, ketika kekejian kelihatannya seperti boleh disembunyikan, tawaran pulangan begitu lumayan, namun akhirnya anak muda kita mempunyai kekuatan untuk berkata, “Sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya!”

Kekuatan untuk berkata TIDAK!

Itu sisi pandang Yusuf.

“Ahh, itu persis seorang Nabi!” mungkin itu tempelak anak muda lagak mahasiswi yang mengecam saya tadi.

“Apa yang Nabi tahu tentang panahan cinta? Dia itu jiwanya jiwa Nabi, bukan seperti engkau dan aku!” apakah itu yang mahu diperkatakannya?

Asal usul Tarzan, barangkali! [source - unknown]

YUSUF JUGA ANAK MUDA SEPERTIMU

“Dan sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah ia tidak menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu). Demikianlah (takdir kami) untuk menjauhkan daripada Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya dia itu daripada kalangan hamba-hamba Kami yang dibersihkan daripada segala dosa.” [Yusuf 12: 24]

Allah segera menafikan andaian itu.

Yusuf juga seorang anak muda.

Dia ada keinginan sebagai seorang anak muda. Jika pertimbangannya hanya sekadar kehendak jiwa muda, Yusuf juga bisa cenderung memilih kehendak Imra’ah al-’Aziz. Kehendak ibu angkatnya, wanita bangsawan yang sudah menyerahkan diri.

Allah Subhanahu wa Ta’aala mahu kita kaitkan diri dengan Yusuf.

Dia juga sepertimu wahai anak muda.

Dia bukan Malaikat yang tidak bernafsu. Dia menolak zina bukan dengan Mukjizat atau Karamah!

Dia menolaknya dengan Mujahadah.

Fikirannya sedar tentang kenyataan Allah berkenaan kekejian zina, justeru Yusuf berkata TIDAK.

Kemudian baru Allah tegaskan, semua itu adalah sebahagian daripada urusan Allah melindunginya, bakal seorang Rasul untuk menerima Risalah Tauhid kebenaran. Bukan semua datang dalam keajaiban. Yusuf itu sendiri bermujahadah mengawal diri di ujian pemilihan.

Memilih jalan zina atau memilih jalan TAQWA.

TELADAN YUSUF BUAT DIRI SAYA

Saya juga pernah muda, wahai si anak gadis.

Di usia muda, saya juga terganggu dengan kecantikanmu.

Jiwa saya pernah resah ketika melihat rakan bernikah.

Naluri saya pernah cemburu semasa menimang si comel, cahaya mata kawan bertuah.

Saya juga diasak dengan peluang bernikah.

Namun atas pertimbangan-pertimbangan peribadi, saya memilih untuk tidak bernikah, lalu memanjangkan sedikit lagi tempoh mujahadah.

Saya menghormati, mengasihi, mengagumi dan menyokong sepenuh hati teman yang memilih untuk bernikah.

Namun nikah mereka bukan lempias nafsu. Nikah kenalan-kenalan saya bukan manifestasi lemah jiwa untuk menolak zina. Mereka bernikah dengan wawasan. Mereka berkeluarga dengan perancangan.

Akan tetapi untuk dirimu yang ‘menuduh’ku menangguhkan nikah kerana tidak faham kehendak bernikah, engkau masih terlalu budak untuk menjamah akad.

“Aku Terima Nikahnya” belum lagi masanya untukmu.

Dewasalah!

“Tak tahu apakah erti kepayahan
Tak kenal erti kesusahan
Kerna dibesarkan dalam kemewahan
Belum dialami penderitaan”
- Hidup Berbudi: Lirik oleh Habsah Hasan

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

Sunday, April 11, 2010

Aku Ingin Bertaubat, Tetapi



“Aku ingin bertaubat hanya saja dosaku terlalu banyak. Aku pernah terjerumus dalam zina. Sampai-sampai aku pun hamil dan sengaja membunuh jiwa dalam kandungan. Aku ingin berubah dan bertaubat. Mungkinkah Allah mengampuni dosa-dosaku?!”

Sebagai nasehat dan semoga tidak membuat kita berputus dari rahmat Allah, cobalah kita lihat sebuah kisah yang pernah disebutkan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berikut ini. Semoga kita bisa mengambil pelajaran-pelajaran berharga di dalamnya.

Kisah Taubat Pembunuh 100 Jiwa

Kisah ini diriwayatkan dari Abu Sa’id Sa’ad bin Malik bin Sinaan Al Khudri radhiyallahu ‘anhu, sesungguhnya Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
أنّ نَبِيَّ الله – صلى الله عليه وسلم – ، قَالَ : (( كَانَ فِيمَنْ كَانَ قَبْلَكمْ رَجُلٌ قَتَلَ تِسْعَةً وتِسْعينَ نَفْساً ، فَسَأَلَ عَنْ أعْلَمِ أَهْلِ الأرضِ ، فَدُلَّ عَلَى رَاهِبٍ ، فَأَتَاهُ . فقال : إنَّهُ قَتَلَ تِسعَةً وتِسْعِينَ نَفْساً فَهَلْ لَهُ مِنْ تَوبَةٍ ؟ فقالَ : لا ، فَقَتَلهُ فَكَمَّلَ بهِ مئَةً ، ثُمَّ سَأَلَ عَنْ أَعْلَمِ أَهْلِ الأَرضِ ، فَدُلَّ عَلَى رَجُلٍ عَالِمٍ . فقَالَ : إِنَّهُ قَتَلَ مِئَةَ نَفْسٍ فَهَلْ لَهُ مِنْ تَوْبَةٍ ؟ فقالَ : نَعَمْ ، ومَنْ يَحُولُ بَيْنَهُ وبَيْنَ التَّوْبَةِ ؟ انْطَلِقْ إِلى أرضِ كَذَا وكَذَا فإِنَّ بِهَا أُناساً يَعْبُدُونَ الله تَعَالَى فاعْبُدِ الله مَعَهُمْ ، ولاَ تَرْجِعْ إِلى أَرْضِكَ فَإِنَّهَا أرضُ سُوءٍ ، فانْطَلَقَ حَتَّى إِذَا نَصَفَ الطَّرِيقَ أَتَاهُ الْمَوْتُ ، فاخْتَصَمَتْ فِيهِ مَلائِكَةُ الرَّحْمَةِ ومَلائِكَةُ العَذَابِ . فَقَالتْ مَلائِكَةُ الرَّحْمَةِ : جَاءَ تَائِباً ، مُقْبِلاً بِقَلبِهِ إِلى اللهِ تَعَالَى ، وقالتْ مَلائِكَةُ العَذَابِ : إنَّهُ لمْ يَعْمَلْ خَيراً قَطُّ ، فَأَتَاهُمْ مَلَكٌ في صورَةِ آدَمِيٍّ فَجَعَلُوهُ بَيْنَهُمْ
- أيْ حَكَماً – فقالَ : قِيسُوا ما بينَ الأرضَينِ فَإلَى أيّتهما كَانَ أدنَى فَهُوَ لَهُ . فَقَاسُوا فَوَجَدُوهُ أدْنى إِلى الأرْضِ التي أرَادَ ، فَقَبَضَتْهُ مَلائِكَةُ الرَّحمةِ )) مُتَّفَقٌ عليه .

“Dahulu pada masa sebelum kalian ada seseorang yang pernah membunuh 99 jiwa. Lalu ia bertanya tentang keberadaan orang-orang yang paling alim di muka bumi. Namun ia ditunjuki pada seorang rahib. Lantas ia pun mendatanginya dan berkata, ”Jika seseorang telah membunuh 99 jiwa, apakah taubatnya diterima?” Rahib pun menjawabnya, ”Orang seperti itu tidak diterima taubatnya.” Lalu orang tersebut membunuh rahib itu dan genaplah 100 jiwa yang telah ia renggut nyawanya.

Kemudian ia kembali lagi bertanya tentang keberadaan orang yang paling alim di muka bumi. Ia pun ditunjuki kepada seorang ‘alim. Lantas ia bertanya pada ‘alim tersebut, ”Jika seseorang telah membunuh 100 jiwa, apakah taubatnya masih diterima?” Orang alim itu pun menjawab, ”Ya masih diterima. Dan siapakah yang akan menghalangi antara dirinya dengan taubat? Beranjaklah dari tempat ini dan ke tempat yang jauh di sana karena di sana terdapat sekelompok manusia yang menyembah Allah Ta’ala, maka sembahlah Allah bersama mereka. Dan janganlah kamu kembali ke tempatmu(yang dulu) karena tempat tersebut adalah tempat yang amat jelek.”

Laki-laki ini pun pergi (menuju tempat yang ditunjukkan oleh orang alim tersebut). Ketika sampai di tengah perjalanan, maut pun menjemputnya. Akhirnya, terjadilah perselisihan antara malaikat rahmat dan malaikat adzab. Malaikat rahmat berkata, ”Orang ini datang dalam keadaan bertaubat dengan menghadapkan hatinya kepada Allah”. Namun malaikat adzab berkata, ”Orang ini belum pernah melakukan kebaikan sedikit pun”. Lalu datanglah malaikat lain dalam bentuk manusia, mereka pun sepakat untuk menjadikan malaikat ini sebagai pemutus perselisihan mereka. Malaikat ini berkata, ”Ukurlah jarak kedua tempat tersebut (jarak antara tempat jelek yang dia tinggalkan dengan tempat yang baik yang ia tuju -pen). Jika jaraknya dekat, maka ia yang berhak atas orang ini.” Lalu mereka pun mengukur jarak kedua tempat tersebut dan mereka dapatkan bahwa orang ini lebih dekat dengan tempat yang ia tuju. Akhirnya,ruhnya pun dicabut oleh malaikat rahmat.”1

Beberapa Faedah Hadits

Pertama: Luasnya ampunan Allah

Hadits ini menunjukkan luasnya ampunan Allah. Hal ini dikuatkan dengan hadits lainnya,
حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ « قَالَ اللَّهُ يَا ابْنَ آدَمَ إِنَّكَ مَا دَعَوْتَنِى وَرَجَوْتَنِى غَفَرْتُ لَكَ عَلَى مَا كَانَ فِيكَ وَلاَ أُبَالِى يَا ابْنَ آدَمَ لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوبُكَ عَنَانَ السَّمَاءِ ثُمَّ اسْتَغْفَرْتَنِى غَفَرْتُ لَكَ وَلاَ أُبَالِى يَا ابْنَ آدَمَ إِنَّكَ لَوْ أَتَيْتَنِى بِقُرَابِ الأَرْضِ خَطَايَا ثُمَّ لَقِيتَنِى لاَ تُشْرِكُ بِى شَيْئًا لأَتَيْتُكَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً »

Anas bin Malik menceritakan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, Allah Ta’ala berfirman (yang artinya), ”Wahai anak Adam, sesungguhnya jika engkau menyeru dan mengharap pada-Ku, maka pasti Aku ampuni dosa-dosamu tanpa Aku pedulikan. Wahai anak Adam, seandainya dosamu membumbung tinggi hingga ke langit, tentu akan Aku ampuni, tanpa Aku pedulikan. Wahai anak Adam, seandainya seandainya engkau mendatangi-Ku dengan dosa sepenuh bumi dalam keadaan tidak berbuat syirik sedikit pun pada-Ku, tentu Aku akan mendatangi-Mu dengan ampunan sepenuh bumi pula.”2

Kedua: Allah akan mengampuni setiap dosa meskipun dosa besar selama mau bertaubat

Selain faedah dari hadits ini, kita juga dapat melihat pada firman Allah Ta’ala,
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

“Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Az Zumar: 53). Ibnu Katsir mengatakan, ”Ayat yang mulia ini berisi seruan kepada setiap orang yang berbuat maksiat baik kekafiran dan lainnya untuk segera bertaubat kepada Allah. Ayat ini mengabarkan bahwa Allah akan mengampuni seluruh dosa bagi siapa yang ingin bertaubat dari dosa-dosa tersebut, walaupun dosa tersebut amat banyak, bagai buih di lautan. ”3

Ayat ini menunjukkan bahwa Allah akan mengampuni setiap dosa walaupun itu dosa kekufuran, kesyirikan, dan dosa besar (seperti zina, membunuh dan minum minuman keras). Sebagaimana Ibnu Katsir mengatakan, ”Berbagai hadits menunjukkan bahwa Allah mengampuni setiap dosa (termasuk pula kesyirikan) jika seseorang bertaubat. Janganlah seseorang berputus asa dari rahmat Allah walaupun begitu banyak dosa yang ia lakukan karena pintu taubat dan rahmat Allah begitu luas.”4

Ketiga: Janganlah membuat seseorang putus asa dari rahmat Allah

Ketika menjelaskan surat Az Zumar ayat 53 di atas, Ibnu Abbas mengatakan, “Barangsiapa yang membuat seorang hamba berputus asa dari taubat setelah turunnya ayat ini, maka ia berarti telah menentang Kitabullah ‘azza wa jalla. Akan tetapi seorang hamba tidak mampu untuk bertaubat sampai Allah memberi taufik padanya untuk bertaubat.”5

Keempat: Seseorang yang melakukan dosa beberapa kali dan ia bertaubat, Allah pun akan mengampuninya

Sebagaimana disebutkan pula dalam hadits lainnya, dari Abu Huroiroh, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda yang diceritakan dari Rabbnya ‘azza wa jalla,
أَذْنَبَ عَبْدٌ ذَنْبًا فَقَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى ذَنْبِى. فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَذْنَبَ عَبْدِى ذَنْبًا فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ. ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ فَقَالَ أَىْ رَبِّ اغْفِرْ لِى ذَنْبِى. فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى عَبْدِى أَذْنَبَ ذَنْبًا فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ. ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ فَقَالَ أَىْ رَبِّ اغْفِرْ لِى ذَنْبِى. فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَذْنَبَ عَبْدِى ذَنْبًا فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ وَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَقَدْ غَفَرْتُ لَكَ

“Ada seorang hamba yang berbuat dosa lalu dia mengatakan ‘Allahummagfirliy dzanbiy’ [Ya Allah, ampunilah dosaku]. Lalu Allah berfirman, ‘Hamba-Ku telah berbuat dosa, lalu dia mengetahui bahwa dia memiliki Rabb yang mengampuni dosa dan menghukumi setiap perbuatan dosa’. (Maka Allah mengampuni dosanya), kemudian hamba tersebut mengulangi lagi berbuat dosa, lalu dia mengatakan, ‘Ay robbi agfirli dzanbiy’ [Wahai Rabb, ampunilah dosaku]. Lalu Allah berfirman, ‘Hamba-Ku telah berbuat dosa, lalu dia mengetahui bahwa dia memiliki Rabb yang mengampuni dosa dan menghukumi setiap perbuatan dosa’. (Maka Allah mengampuni dosanya), kemudian hamba tersebut mengulangi lagi berbuat dosa, lalu dia mengatakan, ‘Ay robbi agfirli dzanbiy’ [Wahai Rabb, ampunilah dosaku]. Lalu Allah berfirman, ‘Hamba-Ku telah berbuat dosa, lalu dia mengetahui bahwa dia memiliki Rabb yang mengampuni dosa dan menghukumi setiap perbuatan dosa. Beramallah sesukamu, sungguh engkau telah diampuni.”6 An Nawawi dalam Syarh Muslim mengatakan bahwa yang dimaksudkan dengan ‘beramallah sesukamu’ adalah selama engkau berbuat dosa lalu bertaubat, maka Allah akan mengampunimu.

An Nawawi mengatakan, ”Seandainya seseorang berulang kali melakukan dosa hingga 100 kali, 1000 kali atau lebih, lalu ia bertaubat setiap kali berbuat dosa, maka pasti Allah akan menerima taubatnya setiap kali ia bertaubat, dosa-dosanya pun akan gugur. Seandainya ia bertaubat dengan sekali taubat saja setelah ia melakukan semua dosa tadi, taubatnya pun sah.”7
Ya Rabb, begitu luas sekali rahmat dan ampunan-Mu terhadap hamba yang hina ini …
Kelima: Diterimanya taubat seorang pembunuh

An Nawawi rahimahullah mengatakan, ”Ini adalah madzhbab para ulama dan mereka pun berijma’ (bersepakat) bahwa taubat seorang yang membunuh dengan sengaja, itu sah. Para ulama tersebut tidak berselisih pendapat kecuali Ibnu ‘Abbas. Adapun beberapa perkataan yang dinukil dari sebagian salaf yang menyatakan taubatnya tidak diterima, itu hanyalah perkataan dalam maksud mewanti-wanti besarnya dosa membunuh dengan sengaja. Mereka tidak memaksudkan bahwa taubatnya tidak sah.”8

Keenam: Orang yang bertaubat hendaknya berhijrah dari lingkungan yang jelek

An Nawawi mengatakan, ”Hadits ini menunjukkan orang yang ingin bertaubat dianjurkan untuk berpindah dari tempat ia melakukan maksiat.”9

Ketujuh: Memperkuat taubat yaitu berteman dengan orang yang sholih

An Nawawi mengatakan, ”Hendaklah orang yang bertaubat mengganti temannya dengan teman-teman yang baik, sholih, berilmu, ahli ibadah, waro’dan orang-orang yang meneladani mereka-mereka tadi. Hendaklah ia mengambil manfaat ketika bersahabat dengan mereka.”10
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam juga mengajarkan kepada kita agar bersahabat dengan orang yang dapat memberikan kebaikan dan sering menasehati kita.
مَثَلُ الْجَلِيسِ الصَّالِحِ وَالْجَلِيسِ السَّوْءِ كَمَثَلِ صَاحِبِ الْمِسْكِ ، وَكِيرِ الْحَدَّادِ ، لاَ يَعْدَمُكَ مِنْ صَاحِبِ الْمِسْكِ إِمَّا تَشْتَرِيهِ ، أَوْ تَجِدُ رِيحَهُ ، وَكِيرُ الْحَدَّادِ يُحْرِقُ بَدَنَكَ أَوْ ثَوْبَكَ أَوْ تَجِدُ مِنْهُ رِيحًا خَبِيثَةً

“Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang sholih dan orang yang jelek adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak misk dan pandai besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak misk olehnya, engkau bisa membeli darinya atau minimal dapat baunya. Adapun berteman dengan pandai besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, minimal engkau dapat baunya yang tidak enak.”11

Ibnu Hajar Al Asqolani mengatakan, “Hadits ini menunjukkan larangan berteman dengan orang-orang yang dapat merusak agama maupun dunia kita. Dan hadits ini juga menunjukkan dorongan agar bergaul dengan orang-orang yang dapat memberikan manfaat dalam agama dan dunia.”12

Kedelapan: Keutamaan ilmu dan orang yang berilmu

Dalam hadits ini dapat kita ambil pelajaran pula bahwa orang yang berilmu memiliki keutamaan yang luar biasa dibanding ahli ibadah. Sebagaimana disebutkan dalam hadits lainnya, dari Abu Darda’, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
وَإِنَّ فَضْلَ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ عَلَى سَائِرِ الْكَوَاكِبِ

”Dan keutamaan orang yang berilmu dibanding seorang ahli ibadah adalah bagaikan keutamaan bulan pada malam purnama dibanding bintang-bintang lainnya.”13 Al Qodhi mengatakan, ”Orang yang berilmu dimisalkan dengan bulan dan ahli ibadah dimisalkan dengan bintang karena kesempurnaan ibadah dan cahayanya tidaklah muncul dari ahli ibadah. Sedangkan cahaya orang yang berilmu berpengaruh pada yang lainnya.”14

Kesembilan: Orang yang berfatwa tanpa ilmu hanya membawa kerusakan

Lihatlah bagaimana kerusakan yang diperbuat oleh ahli ibadah yang berfatwa tanpa dasar ilmu. Ia membuat orang lain sesat bahkan kerugian menimpa dirinya sendiri. Maka benarlah apa yang dikatakan oleh Umar bin ‘Abdul ‘Aziz,
مَنْ عَبَدَ اللهَ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَانَ مَا يُفْسِدُ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُ

”Barangsiapa beribadah pada Allah tanpa ilmu, maka kerusakan yang ditimbulkan lebih besar daripada perbaikan yang dilakukan.”15

Syarat Diterimanya Taubat

Syarat taubat yang mesti dipenuhi oleh seseorang yang ingin bertaubat adalah sebagai berikut:

Pertama: Taubat dilakukan dengan ikhlas, bukan karena makhluk atau untuk tujuan duniawi.

Kedua: Menyesali dosa yang telah dilakukan sehingga ia pun tidak ingin mengulanginya kembali.

Ketiga: Tidak terus menerus dalam berbuat dosa. Maksudnya, apabila ia melakukan keharaman, maka ia segera tinggalkan dan apabila ia meninggalkan suatu yang wajib, maka ia kembali menunaikannya. Dan jika berkaitan dengan hak manusia, maka ia segera menunaikannya atau meminta maaf.

Keempat: Bertekad untuk tidak mengulangi dosa tersebut lagi karena jika seseorang masih bertekad untuk mengulanginya maka itu pertanda bahwa ia tidak benci pada maksiat.

Kelima: Taubat dilakukan pada waktu diterimanya taubat yaitu sebelum datang ajal atau sebelum matahari terbit dari arah barat. Jika dilakukan setelah itu, maka taubat tersebut tidak lagi diterima.

Inilah syarat taubat yang biasa disebutkan oleh para ulama.

Penutup

Saudaraku yang sudah bergelimang maksiat dan dosa. Kenapa engkau berputus asa dari rahmat Allah? Lihatlah bagaimana ampunan Allah bagi setiap orang yang memohon ampunan pada-Nya. Orang yang sudah membunuh 99 nyawa + 1 pendeta yang ia bunuh, masih Allah terima taubatnya. Lantas mengapa engkau masih berputus asa dari rahmat Allah?!

Orang yang dulunya bergelimang maksiat pun setelah ia taubat, bisa saja ia menjadi orang yang lebih baik dari sebelumnya. Ia bisa menjadi muslim yang sholih dan muslimah yang sholihah. Itu suatu hal yang mungkin dan banyak sekali yang sudah membuktikannya. Mungkin engkau pernah mendengar nama Fudhail bin Iyadh. Dulunya beliau adalah seorang perampok. Namun setelah itu bertaubat dan menjadi ulama besar. Itu semua karena taufik Allah. Kami pun pernah mendengar ada seseorang yang dulunya terjerumus dalam maksiat dan pernah menzinai pacarnya. Namun setelah berhijrah dan bertaubat, ia pun menjadi seorang yang alim dan semakin paham agama. Semua itu karena taufik Allah. Dan kami yakin engkau pun pasti bisa lebih baik dari sebelumnya. Semoga Allah beri taufik.

Ingatlah bahwa orang yang berbuat dosa kemudia ia bertaubat dan Allah ampuni, ia seolah-olah tidak pernah berbuat dosa sama sekali. Dari Abu ‘Ubaidah bin ‘Abdillah dari ayahnya, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لاَ ذَنْبَ لَهُ

”Orang yang bertaubat dari suatu dosa seakan-akan ia tidak pernah berbuat dosa itu sama sekali.”16

Setiap hamba pernah berbuat salah, namun hamba yang terbaik adalah yang rajin bertaubat. Dari Anas, beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاءٌ وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ

“Semua keturunan Adam adalah orang yang pernah berbuat salah. Dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat.”17

Orang yang bertaubat akan Allah ganti kesalahan yang pernah ia perbuat dengan kebaikan. Sehingga seakan-akan yang ada dalam catatan amalannya hanya kebaikan saja. Allah Ta’ala berfirman,
إِلَّا مَنْ تَابَ وَآَمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

”Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Al Furqon: 70)

Al Hasan Al Bashri mengatakan, ”Allah akan mengganti amalan kejelekan yang diperbuat seseorang dengan amalan sholih. Allah akan mengganti kesyirikan yang pernah ia perbuat dengan keikhlasan. Allah akan mengganti perbuatan maksiat dengan kebaikan. Dan Allah pun mengganti kekufurannya dahulu dengan keislaman.”18

Sekarang, segeralah bertaubat dan memenuhi syarat-syaratnya. Lalu perbanyaklah amalan kebaikan dengan melaksanakan yang wajib-wajib dan sempurnakan dengan shalat sunnah, puasa sunnah dan sedekah, karena amalan kebaikan niscaya akan menutupi dosa-dosa yang telah engkau perbuat. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah memberikan sebuah nasehat berharga kepada Abu Dzar Al Ghifariy Jundub bin Junadah,
اتَّقِ اللَّهَ حَيْثُمَا كُنْتَ وَأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ

“Bertakwalah kepada Allah di mana saja kamu berada dan ikutkanlah kejelekan dengan kebaikan, niscaya kebaikan akan menghapuskannya dan berakhlaqlah dengan sesama dengan akhlaq yang baik.”19

Semoga Allah menerima setiap taubat kita. Semoga Allah senantiasa memberi taufik kepada kita untuk menggapai ridho-Nya.

Segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-Nya segala kebaikan menjadi sempurna.

Disusun di rumah mertua tercinta, Panggang-Gunung Kidul , 1 Shofar 1431 H

Penulis: Muhammad Abduh Tuasikal

Artikel www.muslim.or.id

Footnote:
1 HR. Bukhari dan Muslim no. 2766.
2 HR. Tirmidzi no. 3540. Abu Isa mengatakan bahwa hadits ini ghorib. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih.
3 Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, Ibnu Katsir, 12/138-139, Muassasah Qurthubah.
4 Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 12/140.
5 Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 12/141.
6 HR. Muslim no. 2758.
7 Al Minhaj Syarh Shahih Muslim, 17/75.
8 Al Minhaj Syarh Shahih Muslim, Yahya bin Syarf An Nawawi, 17/82, Dar Ihya’ At Turots.
9 Al Minhaj Syarh Shahih Muslim, 17/83
10 Idem
11 HR. Bukhari no. 2101, dari Abu Musa.
12 Fathul Bari, Ibnu Hajar Al Asqolani, 4/324, Darul Ma’rifah, Beirut, 1379
13 HR. Abu Daud no. 3641 dan no. 2682.
14 Lihat Tuhfatul Ahwadzi, Muhammad Abdur Rahma Al Mubarakfuri Abul ‘Ala, 7/376, Darul Kutub Al ‘Ilmiyah, Beirut.
15 Lihat Al Amru bil Ma’ruf wan Nahyu ‘anil Munkar, Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, hal. 15, Mawqi’ Al Islam.
16 HR. Ibnu Majah no. 4250. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan.
17 HR. Ibnu Majah, Ad Darimi, Al Hakim. Dikatakan hasan oleh Syaikh Al Albani dalam Misykatul Mashobih
18 Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, Ibnu Katsir, 10/326-327, Muassasah Qurthubah.
19 HR. Tirmidzi no. 1987. Abu Isa At Tirmidzi mengatakan bahwa hadits ini hasan shahih. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan lighoirihi (hasan dilihat dari jalur lainnya). Lihat Shahih At Targhib wa At Tarhib 2655.

Wednesday, March 31, 2010

AKU MASIH BERTUAH,

Akhir-akhir ini aku merasa diriku sangat lemah rasa bosan dengan dugaan yang datang bermacam-macam dugaan.Rasa macam terlalu berat untuk menanggung semua dugaan yang mendatang.Astagfirllah betapa banyak nya aku merungut tentang dugaan yang mendatang seolah-olah aku ini tidak bersyukur.Ya ALLAH ampunilah aku.
Sedar tak sedar rupanya aku bertuah berbanding orang lain,aku rasa bertuah kerna mendapat didikan agama yang baik oleh keluarga aku,semalam aku tonton buletin utama,ada berita yang aku rasa manusia sekarang memang dah hilang sifat kemanusiaan dan bersifat seperti binatang,sedangkan binatang pun sayang pada anaknya.berita tersebut tentang perjumpaan janin yang dimasukkan di dalam bekas seolah2 bekas biskut dan diletakkan di tokong cina.apa semua ini?
akhir-akhir ini kita lihat banyak sangat berita seperti ini.buang bayi disana sini!Seolah olah macam dizaman jahiliah dahulu.apakah sebab semua ini terjadi??adakah remaja zaman sekarang memerlukan pedidikan seks disekolah??adakah remaja sekarang kurang didikan agama??adakah remaja sekarang terlalu bebas??
Bagi pendapat aku,remaja sekarang tidak perlu didikan seks,remaja sekarang tidak kurang didikan agama dan remaja sekarang tidak bebas sebab apa aku katakan demikian cuba kita lihat pendidikan seks tidak perlu diajar di peringkat sekolah sebab berlakunya perzinaan ini pun akibat daripada kehendak nafsu mereka sendiri.kita lihat pula didikan agama dikalangan remaja tidak kurang bahkan kebanyakan berlakunya gejala perzinaan ini dilakukan oleh remaja yang tau agama cumanya terlalu ikutkan nafsu.kita lihat lagi remaja sekarang tidak bebas ahli keluarga tetap mengambil berat terhadap anak mereka tetapi berlaku juga gejala demikian akibat daripada nafsu.
Kesimpulannya semua gejala ini berlaku akibat nafsu serakah manusia itu sendiri.Oleh yang demikian,disekolah atau dimana-mana tempat pengajian haruslah diterangi tentang nafsu yang ada pada diri sendiri.Nafsu dan akal hendaklah bersaling memainkan peranan dalam menentukan baik dan buruk sesuatu perkara disamping dengan pertunjuk dari alquraan dan hadis.Nafsu merupakan benda yang kita tidak nampak,jikalau otak kita sakit kita boleh pergi ke hospita jumpa doktor pakar otak jika nafsu kita sakit kita tidak nampak tetapi kesan daripada nafsu yang sakit kita dapat lihat sekarang dengan pelbagai gejala yang tidak disepatutnya berlaku.Oleh yang demikian,kita hendaklah mendidik hawa nafsu kita dengan cara yang betul dengan sentisa melakukan kebersihan jiwa dan melakukan perintah Allah.
Aku juga mempunyai nafsu,ada ketika dahulu nafsu aku begitu sakit aku tidak sedar nafsu aku begitu sakit tiba-tiba ALLAH datang musibah pada aku barulah aku sedar akan sakitnya nafsu ku selama ini,Ya ALLAH AMPUNILAH AKU.

Saturday, March 27, 2010

PENTINGNYA HIDUP BERMASYARAKAT

Annas!hang dok umah jer,g la tolong kat tempat kenduri tu...masih ku ingat kata2 arwah ayah yang selalu memaksa aku menolong orang kampung apabila ada majlis kenduri jiran atau sahabatnya dalam kampung.Biasala aku kalau cuti dok umah mengadap tv atau tidor jer keje aku,nasib baik la ada gak kawan2 aku yang sebaya dengan aku iaitu nazeer,ameer,syarip dan asrof,,kamila org muda yang ada dalam kampung biasanya kami nie selalu la melepak di umah kenduri tapi aku nie kadang2 malas gak nak g tempat kenduri selalu la aku diherdik oleh kawan2 aku tu..
Aku ingin berterima kasih kepada orang kampung aku iaitu kampung alor melong yang banyak menolong keluarga aku ketika mengurus jenazah ayah.orang kampung la yang banyak membantu mengemas rumah sewaktu kami masih bersama jenazah ayah di penang,sewaktu jenazah ayah sampai dirumah orang kampung la yang banyak membantu,masihku ingat sewaktu jenazah ayah tiba dirumah waktu itu doa tahlil sedang dibacakan.penuh dengan orang ramai yang mengaminkan doa tersebut.semoga doa ketika itu dimakbulkan oleh ALLAH,DAN MENEMPATKAN AYAH DI KALANGAN PARA SOLIHIN...

Friday, March 26, 2010

MENGINGATI ALLAH MEMBUAT HATI TENTERAM



ALANGKAH INDAHNYA SAAT AKU KECIL DULU DISAMPING AYAH DAN EMAK

Kejujuran itu kekasih ALLAH,
Keterusterangan merupakan sabun pencuci hati,
Pengalaman itu bukti,

Dan seseorang pemandu jalan tidak akan membohong rombongannya,tidak ada satu pekerjaan yang lebih melegakan hati dan lebih mulia pahalanya selain berzikir kepada ALLAH.
YA ALLAH TENANGKANLAH HATI HAMBA MU INI,HILANGKANLAH RASA RESAH DAN SEDIH DALAM HATI INI,BIARLAH SISA HIDUP INI DIBAWAH LEMBAYUNG RAHMATMU.AMIN

Wednesday, March 3, 2010

JANGAN DIPAKSA HARI ESOK HADIR SEKARANG

"TELAH HAMPIR DATANGNYA JANJI YANG TELAH DITETAPKAN OLEH ALLAH MAKA JANGANLAH KAMU MEMINTA IA DISEGERAKAN"

Jangan sesekali mendahului sesuatu yang belum berlaku,adakah kita mahu mengeluarkan kandungan sebelum waktunya dilahirkan?atau memetik buahbuah-buahan sebelum masak?
Hari esok adalah sesuatu yang belum nyata dan belum dapat disentuh;belum berupa dan dan tidak mempunyai rasa dan warna.lalu mengapa kita menyibukkan diri dengan hari esok.Bukankah kita juga tidak tahusama ada kita akan bertemu dengannya atau tidak dan adakah hari esok itu merupakan hari kegembiraan atau kesedihan?

Tuesday, March 2, 2010

APA YANG SUDAH PERGI BIARKANLAH IA PERGI

Mengingat masa yang lalu dan bersedih hati kerananya adalah satu tindakan bodoh dan gila,lebih daripada itu ia boleh mematikan kehendak dan memusnahkan masa hadapan.Sejarah memang tidak harus dilupakan tetapi harus disimpan supaya menjadi teladan pada masa akan datang dan bukan untuk dipersoalkan.
jangan biar hidup kita dihantui masa lalu,jangan biarkan diri kita dibayangi oleh sesuatu yang telah berlalu.kita sepatutnya melepaskan diri kita daripada perkara masa lampau.jika kita lihat dengan mata kasar kita akan ciptaan ALLAH adakah sungai kembali kepada sumber mata airnya,adakah matahari pulang pada terbitnya,adakah kanak-kanak kembali kedalam rahim ibunya,adakah air susu kembali kepada puting susu haiwan dan adakah airmata kembali kepada mata.SESUNGGUHNYA MERATAPI MASA LALU DAN MENANGISINYA AKAN MEMBUATKAN KITA TERBAKAR DENGAN APINYA.
Memang susah kita nak melupakan orang yang kita sayang,tetapi kita harus reda dengan ketentuan ALLAH.

Sunday, February 28, 2010

Surah Al Hadid:22

TIDAK ADA SESUATU KESUSAHAN ATAU BENCANA YANG DITIMPAKAN DUBUMI DAN TIDAKJUGA MENIMPA DIRI KAMU MELAINKAN TELAH SEDIA ADA DIDALAM KITAB(PENGETAHUAN KAMI}SEBELUM KAMI MENJADIKANYA.

Tuesday, January 19, 2010

ALLAH MAHA ESA,MAHA BESAR


Rindu tak terungkap di bibir..malah pemergian arwah tokwan banyak mengajar aku tentang KEESAAN Yang Maha Agung.Tergambar wajah arwah tatkala aku menciumnya, kucupan abadi buat arwah tokwan.Aku doakan Allah menempatkan arwah di kalangan pada shuhada'. Sebak memenuhi segenap pelusuk hati 26 tahun aku membesar bersama kenangan yang terindah bersama arwah tokwan. Sejak kecil tokwanlah yang mengasuh kami ttg erti kehidupan. Kejayaan yang kami kecapi seolah-olah hadiah yang tak ternilai buatnya. Tersenyum arwah bila mendapatkan perkhabaran gembira dari kami ttg kejayaan dalam pelajaran dan pekerjaan. Tak lekang di bibir arwah mengucapkan syukur pada yang Esa..itulah arwah tokwan, tak pernah lekang di bibirnya berzikir sepanjang masa. Sehari selepas arwah pergi, aku berada di rumah arwah tokwan. Setiap waktu solat, aku terkenangkan arwah berjalan ke surau untuk menunaikan solat fardhu. Yang paling aku hiba, tatkala terkenangkan selepas waktu isya' berlalu..aku amat merindui semua itu...jujur aku katakan..aku umpama ternantikan arwah di ruang tamu berkumpul sesama cucu dan anak2 arwah, kami akan bersembang dan juga bercerita sesama kami kadang2 hampir ke larut malam sebelum semuanya beransur pulang ke rumah masing2..Allahuakbar, kuatkanlah kami menghadapi hari2 mendatang tanpa arwah...tok adalah tunggak utama sekarang ini, tok tetap istimewa buat kami..kami akan sentiasa menjaga tok walaupun arwah tokwan jauh di sana..al fatihah buat arwah tokwan yang disayangi, semoga berbahagia berada di alam baru..kata Abah " tokwan kembali padaNYA dalam keadaan yang amat tenang sekali, tak nampak riak kesakitan tatkala sakaratul maut menghampiri tokwan, malah jari telunjuk tokwan seolah-olah seperti sedang bertahiyat akhir dalam solat..."Allahuakbar! HASIL TULISAN CUCU AYAH,NUR HASLIHA HUSAINAH

PERGINYA AYAH YANG KUSAYANG.


AL FATIHAH....SEMOGA AYAH DITEMPATKAN BERSAMA PARA SOLIHIN DI SYURGA YANG KEKAL ABADI.AMPUNILAH AYAHKU YA ALLAH,RAHMATILAH AYAHKU YA ALLAH..
Ya ALLAH ,AMPUNILAH AYAH DAN KASIHANILAH AYAH DAN SEJAHTERAKAN LAH AYAH SERTA AMPUNILAH DOSA DAN KESALAHAN AYAH,DAN MULIAKANLAH KEDATANGAN AYAH SERTA LUASKANLAH TEMPAT KUBURNYA DAN SERSIHKANLAH AYAH DENGAN AIR SALJU DAN EMBUN,BERSIHKANLAH AYAH DARI SEGALA DOSA SEBAGAIMANA KAIN PUTIH YANG BERSIH DARI SEGALA KOTORAN DAN GANTILAH AYAH RUMAH YANG LEBIH BAIK,GANTIKANLAH DIA ISTERI YANG LEBIH BAIK DAN GANTIKANLAH DIA KELUARGA YANG LEBIH BAIK,PELIHARALAH AYAH DARI SEKSA KUBUR DAN SEKSA NERAKA.

Thursday, January 14, 2010

Friday, January 1, 2010

KEKUASAAN ALLAH SWT


ALLAH MAHA BESAR itu lah terungkap dari mulut aku setelah gambar ini diambil sendiri oleh aku diwaktu petang ketika berehat dihalaman rumah aku.ALLAHUAKBAR

Wednesday, December 30, 2009

GONE BUT NOT FORGETTEN

Tahun 2009 akan melabuh tirainya.Banyak kenangan pahit dan manis sepanjang tahun ini.Diharapkan tahun 2009 akan pergi dengan meninggalkan banyak pengalaman yang akan membiasakan kita pada tahun 2010.Janganlah kesilapan yang sama akan dulangkan pada tahun berikutnya.Semoga ALLAH MEMBERKATI HAMBANYA.

Wednesday, November 18, 2009

UJIAN DAN DUGAAN DATANG DARI ALLAH

Aduh sakit!!! itu la selalu keluar dsri mulut saya dua tiga minggu ini.Mak selalu marah jangan selalu sebut aduh sebut la ALLAH barulah ingat kat DIA sikit.Nie x taak selalu sebut aduih2.Ingat la sikit sakit ALLAH supaya kita ingat kat dia banyak2.Itulah nasihat mak saya.
Dah 2 hingga 3 minggu saya mengalami sakit sebelah kaki kiri,sakit ini menyebabkan saya tidak boleh duduk terlalu lama.Saya sudah pergi ke jumpa doktor sudah 3 kali dan keputusan nya sama adik tidak sakit apa2 adik blh balik rehat dan hanya diberi ubat tahan sakit jer.Pelik bermain difikiran sehnggalah saya pulang kekampung,bermulalah berubat secara kampung tetapi tidak mendatangkan hasil juga sakit masih dirasai.Mak bertekat untuk membawa aku berjumpa dengan doktor pakar,ternyata sakit yang aku alami sebelum ini dapat dikesan,katanya saya mengalami sakit tulang belakang,tulang belakang telah senget ke arah kiri dan menyebabkan kaki kiri saya sakit dan tidak mampu untuk duduk kerana pingang tidak dapat menampung berat badan akibat kedudukan tulang belakang yang tidak betul.
Syukur kepada tuhan akhirnya sakit yang aku alami sebelum ini dapat dikesan juga,saya berdoa kepada Allah supaya sakit yang diberi oleh Nya ini agar cepat sembuh.

Tuesday, November 17, 2009

JIWA TENANG DENGAN BERZIKIR

Syukur alhamdullilah saya panjatkan kehadrat tuhan yang esa iaitu Allah SWT dan selawat serta salam keatas junjungan mulia Muhammad SAW serta keluarga dan sahabat baginda.
Cuti semester menyebabkan seluruh jadual harian saya berubah bermula dari bangun pagi sehinggalah tidur malam.Terdapat masa sengang yang begitu banyak membuatkan hati saya berasa tidak keruan.Timbul rasa ingin mencintai dan menyanyangi seseorang menyebabkan perasaan jiwang datang kembali.Bila dah memiliki seseorang sepatutnya kasih dan sayang saya diluahkan kepadanya serta masa sengang saya dapat dimanfaatkan dengan baik ternyata harapan saya palsu.Kehadirannya menyebabkan jiwa masih tidak tenang dan berasa sesuatu yang kehilangan.Sehinggalah apabila saya mendengar khutbah jumaat minggu ini menyatakan hati seseorang tidak akan tenang kecuali dengan berzikir dan mengingati Allah SWT sahaja.
Alhamdullilah saya telah berjaya menenangkan hati saya dengan berzikir dan mengingati Allah.Saya begitu kagum dengan zikir-zikir kepada Allah bayangkan satu perkataan tersebut kita sebut berulangkali ternyata akan menyebabkan diri kita bosan tetapi berlainan kalimah-kalimah zikir sebutlah berjuta kali pun nescaya hati tidak tenang dan mahu mneyebutnya lagi.
Beginilah rahsia-rahsia kalimah zikir kepada Allah.saya menyeru kepada rakan-rakan sekalian biarlah kita meletakkan cinta dan kasih itu pada tempat yang sebetulnya.

Sunday, November 8, 2009

MENUJU SYURGA YANG TINGGI ATAU NERAKA YANG PANAS MEMBARA.



Cuti semester telah bermula maka bermulalah segalanya.Sekali lagi pertarungan antara iman dan nafsu,syurga dan neraka,dosa dan pahala akan bermula.Adakah cuti ini akan memberi manfaat kepada saya atau sebaliknya.Perasaan senang dan lalai menyebabkan saya mudah terlena dihanyut oleh banyangan dunia.
Bagaimanakah saya akan mencaturkan cuti ini supaya menjadi cuti yang bermanfaat.Itulah persoalan yang timbul ketika saya didalam bas menuju ke kampung tercinta.Ada perasaan menyatakan aaah rileks sudah cuti ini,ada yang menyatakan biar lah cuti ini dihabiskan begitu sahaja dan ada terfikir nak habiskan cuti ini dengan kerja yang bermanfaat.Oleh yang demikian saya akan cuba sedaya upaya untuk mengahabiskan cuti ini dengan perkara yang bermanfaat.Semoga ALLAH bersama saya dan saya berterima kasih kepada seseorang kerana memberi saya semangat untuk menulis dalam blog ini lagi jazakallah.

Wednesday, October 28, 2009

Karadzic mahu hapus umat Islam

SEJUMLAH wanita Bosnia memasuki Mahkamah Jenayah Antarabangsa Untuk Negara Bekas Yugoslavia bagi mendengar perbicaraan Karadzic di The Hague kelmarin.


KARADZIC

THE HAGUE - Bekas pemimpin Serb Bosnia, Radovan Karadzic bercita-cita mahu menghapuskan umat Islam dari muka bumi, demikian hujah pendakwa raya Mahkamah Jenayah Antarabangsa Untuk Negara Bekas Yugoslavia di sini, Belanda kelmarin.

Dalam hujah itu, pendakwa raya cuba memberi gambaran terhadap kempen pembersihan etnik yang diketuai Karadzic semasa Perang Bosnia pada 1992-1995.

Namun, kenyataan pendakwa raya itu disampaikan tanpa kehadiran Karadzic setelah bekas pemimpin itu memboikot perbicaraan.

Karadzic, 64, yang ditahan tahun lalu selepas 13 tahun hidup dalam buruan mendesak diberikan lebih banyak masa untuk menyediakan bahan pembelaan berikutan pendakwa raya mengemukakan lebih satu juta muka dokumen.

Pendakwa raya berkata Karadzic ialah individu penting yang menggerakkan penghapusan etnik di bandar-bandar dan kampung-kampung bagi merealisasikan konsep negara Serb Bosnia asli.

Tindakan itu menyebabkan lebih 8,000 lelaki Islam dewasa dan kanak-kanak Bosnia dibunuh beramai-ramai di Srebrenica pada 1995.

Pendakwa raya itu memetik kenyataan Karadzic 43 bulan sebelum peperangan itu berlaku iaitu:

"Sarajevo akan menjadi kawah hitam tempat umat Islam akan mati. Mereka akan lenyap dari muka bumi."

Berpuluh-puluh mangsa perang yang terselamat memenuhi galeri awam dan beberapa bilik khas mendengar perbicaraan dengan teliti.

Ketua hakim, O-Gon Kwon berkata, beliau kesal kerana Karadzic tidak hadir dan bersedia untuk melantik peguam bagi mewakilinya jika dia terus enggan hadir. - Agensi

Tuesday, October 27, 2009

KAMI PERCAYA KEPADA KEPIMPINAN ULAMAK


PERSOALAN:
KENAPA KITA PERLU PERTIKAIKAN BUAH FIKIRAN YANG DILONTARKAN OLEH TUAN GURU NIK AZIZ?
SIAPAKAH KITA NAK PERTIKAIKAN BUAH FIKIRAN NYA?
TAHUKAH ANDA BAHAWA BELIAU MEMIKIRKAN DEMI KEBAIKAN ISLAM BUKAN UNTUK DIRI SENDIRI,,
TAHUKAN ANDA BELIAU SENTIASA FIKIR DEMI ISLAM?
ADAKAH KITA FIKIR SEPERTINYA?
INSAFLAH JANGAN FIKIR UNTUK DIRI SENDIRI FIKIRLAH DEMI UMAT.

Monday, October 12, 2009

JANGAN TEGUR ATAU MESTI TEGUR

Para ulama menyatakan bahawa orang yang menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran itu bukan semestinya meninggalkan maksiat. Ertinya, tidak menjadi masalah menunaikan suruhan amar makruf nahi mungkar walaupun seseorang itu melakukan maksiat.
Disebut di dalam hadis sahih di dalam kitab Riyadhus Solihin bahawa terdapat seorang lelaki pada hari kiamat, perutnya panjang berjela-jela dan diikat pula pada penunggul.

Kemudian perutnya diheret menggelilingi penuggul tersebut seperti beruk mengheret tali di sekelilingnya.

Manusia mengerumuni mereka seraya bertanya, "kenapa kamu dijadikan sedemikian rupa sedangkan di dunia dahulu kamulah orang yang sedap bercakap dan kamu ini seorang ustaz yang kerja kamu mencegah orang daripada melakukan maksiat dan menyuruh mereka melakukan kebaikan?"

Lalu dia menjawab,"aku menyuruh orang buat baik tetapi aku sendiri tidak melakukannya. Inilah balasan yang Allah berikan kepada aku."

Yang melakukan maksiat, Allah akan menghukum dan memberi balasan setimpal dengan perbuatannya. Bagaimanapun kewajipan amar makruf nahi mungkar suatu tanggungajawab yang mesti ditunaikan oleh sesiapa sahaja di kalangan umat Islam.

Berlaku pada zaman dahulu, seorang raja yang tabiatnya suka minum arak. Walaupun demikian dia tetap mengharamkan arak dan menghukum rakyatnya yang meminum minuman memabukan itu. Tetapi dia sendiri adalah peminum arak, masih tidak meninggalkan perbuatan haram tersebut.

Ertinya perbuatan menyuruh kepada perkara yang baik dan mencegah kemungkaran hendaklah dilakukan oleh umat Islam.

Dalam hadis yang lain diriwiyatkan oleh Imam Ahmad bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah, tidak mengazab orang ramai dengan perbuatan yang dilakukan oleh orang yang khusus (Allah tidak mengazabkan orang ramai apabila ada golongan tertentu mengerjakan maksiat di kalangan mereka) sehinggalah mereka melihat maksiat berlaku di kalangan mereka sedangkan mereka mampu mencegahnya tetapi tiba-tiba mereka tidak mencegahnya."

Apabila berlaku demikian Allah Ta�ala mengazabkan orang yang khusus (tertentu) mengerjakan maksiat dan orang ramai yang tidak melakukan maksiat turut sama ditimpakan azab."

Ini adalah amaran yang keras daripada Nabi s.a.w. - lanh _

Saturday, October 10, 2009

AMALI DENDROLOGI KE CAMERON HIGHLAND,ULU KENAS DAN LUMUT.



Gambar pertama ialah gambar bersama kumpulan dendrologi aku dan gambar kedua ialah gambar semasa di cameron sejuk sangat.

Wednesday, September 23, 2009

MOTOSIKAL BARU



Tarikh 23 SEPTEMBER 2009,Hari ini motosikal aku baru keluar.yA ALLAH selamatkan lah perjalanan aku dengan pengangkutan baru aku ini serta engkau lindungilah motosikal aku dari kejadian yang tidak diingini berlaku.Sesungguhnya semuanya Milik ENGKAU ya ALLAH.

Saturday, September 19, 2009

PERGINYA RAMADHAN 2009

Ketika saat ini aku sedang mendengar takbir raya di laptop aku.Jam dilaptop aku menunjukkan jam 2.00 pagi di malam raya yang penuh dengan suara takbir berkumandang.Terasa hati aku sebak ketika berbuka puasa last day untuk bulan ramadhan tahun ini.Adakah ramadhan tahun ini adalah ramdhan yang terbaik dalam hidup aku.Ternyata malam ini aku berasa sgt menyesal kerana tidak dapat memnuhi ramadhan tahun ini dengan sebaiknya.Apakah amalan aku ini diterima oleh NYA?Ya Allah ampunilah aku.Apakah aku dipanjatkan usia untuk menikmati bulan yang penuh berkah ini pada tahun depan?,Ketika bulan yang penuh mulia ini pergi ternyata tersingkap di hati kita kegembiraan untuk menyambut hari raya yang penuh dengan kemeriahan ini.Oleh yang demikian saya menasihati diri saya sendiri dan tuan dan puan sekalian supaya bersederhana dalam menyambut raya kali ini.ingatlah saudara-saudara kita yang berada di palestin dan yang mengalami bencana alam.dalam berhari raya ini sama-samalah kita menziarahi kubur pusara ibu atau bapa atau ahli keluarga yang telah pergi buat selamanya.
AKHIR SEKALI AKU MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN,JEMPUT DATANG LA KE RUMAH.

Thursday, September 3, 2009

AL-FATIHAH

KEPADANYALAH KITA DATANG KEPADANYA KITA PULANG...AL-FATIHAH KEPADA ARWAH IBU KEPADA SEORANG SAHABAT SAYA YANG TELAH PULANG KERAHMATULLAH.SEMOGA ALLAH MENCUCURI RAHMAT KEATAS ROH SEMPENA BULAN RAMADHAN YANG MUBARAK INI,BARAKALLAH.

Saturday, August 29, 2009

AMPUNILAH KAMI

Ya ALLAH,aku mohon kepadamu segala apa jua yang baik bagiku,aku juga ya ALLAH memohon ampun dan taubat kepada mu Ya Allah sempena bulan ramadhan ini ya ALLAH.Sesungguhnya aku bersaksi engkau sahaja yang layak disembah dan tiada tuhan selain engkau ya Allah.

Sunday, August 23, 2009

muslim

aku bangga menjadi seorang muslim,jika menimpa kepadanya sesuatu musibah ia ikhlas da besabar,jika ia mendapat kebaikan ia memuji ALLAH dan bersyuku

Monday, August 10, 2009

KONVOKESYEN UPM KALI 33




Syukur alhamdullilah aku panjatkan kepada Allah SWT kerna dengan keredaannya akhirnya majlis konvokesyen kali ke 33 dapat berjalan dengan lancar juga akhirnya.Walaupun pada masa sekarang penyakit yang mudah merebak iaitu selsema babi yang sedang mengancamkan kesihatan orang ramai sedang merebak tetapi aspek keselamatan dan kebersihan yang dipentingkan oleh pihak UPM akihirnya dapat menjayakan juga konvokesyen kali ini.
Disini saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang menjayakan konvokesyen kali ini dan bertungkus lumus supaya konvokesyen kali ini berjalan dengan lancar.
Penganugerahan sesi kelima konvokesyen kali 33 telah disampaikan oleh Yang Berbahagia Tan Sri Dato'Dr Nayan bin Ariffin. iaitu Pro Canselor UPM.
Aku juga ingin berterima kasih kepada mak dan serta keluarga yang datang memeriahkan konvokesyen aku kali ini.

Saturday, August 1, 2009

DARI GUA MUSANG KE SERDANG AKHIRNYA KE ALOR STAR.

31 JULAI merupakan satu tarikh yang akan aku ingati sampai bila-bila kerana pada tarikh ini lah tercatat sejarah dalam hidup aku apabila aku mencatat rekod baru menaiki bas selama 24 jam.bermula dari perjalanan dari gua musang iaitu tempat yang terletak dihulu kelantan sehinggalah ke bandaraya iaitu pusat bandar kuala lumpur.Pelbagai pemandangan dapat aku lihat bermula dari hutan,gunung ganang sehinggalah bangunan pencakar langgit yang tumbuh bagaikan cendawan.Ini lah yang dikatakan pembangunan pesat negara kita.
Selain itu,aku dapat membuat beberapa kesimpulan berdasarkan pemerhatian aku tentang sikap dan perangai masyarakat di bandar dan dikampung.Ketika kami berada di gua musang,layanan yang diberikan oleh orang kampung sangat kami banggakan.Diberinya kami buah durian,rambutan,manggis dan buah salak sehingga kami tidak mampu membalas jasa baik mereka.kemesraan dan layanan dari hati ke hati menyebabkan kami terasa berat tanggungjawab kami supaya dapat memberikan yang terbaik untuk mereka dimasa akan datang.lambaian tangan mereka keteika kami hendak pulang jelas menyatakan hasrat mereka kepada kami.
Suasana ini amat bezakan sekali apabila kami tiba dikuala lumpur yang penuh sesat dengan orang ramai.Layanan yang diberikan jauh beza sekali dengan layanan yang kami terima semasa digua musang.Semua orang hanya dengan diri mereka sendiri tanpa memikirkan diri orang lain.Sifat untuk bertegur sapa sudah hilang dikalangan masyarakat kuala lumpur.Oleh itu,kita hendaklah menanam semula sifat ini untuk menunjukkan bahawa kita masyarakat melayu yang penuh dengan adat sopan.

Saturday, July 25, 2009

TANGGUNGJAWAB ATAU PERKONGSIAN???

Wah pada petang hari khamis lepas, tiba-tiba tiada hujan tiada ribut aku pergi surau kolej serumpun awal sebelum masuk waktu magrib selalunya aku adalah dikalangan orang yang masbuk terhormat...hahaha selepas selesai solat magrib majlis bacaan yassin diteruskan seperti kebiasaan malam khamis masyrakat melayu menjalankan majlis ini.Tetapi yang bestnya selepas bacaan yassin ada ceramah agama yang disampaikan oleh wakil daripada jabatan agama islam wilayah persekutuan hingga mencecah waktu pukul 930 malam.Tajuk yang dibicarakan ialah bagaimanakah mahahsiswa mengahadapi tribulasi semasa belajar.Aku tertarik dengan pandangan yang dilontarkan beliau mengenai bab aqidah,beliau mengatakan islam dan kafir ini sama sahaja zaman sekarang,orang kafir pun percaya dalam dunia ini ada tuhan selain golongan aetis.jika kita lihat orang kristian sekarang pun berani benar menyatakan ALLAH itu tuhan mereka.Tetapi yang membezakan kita selaku umat islam dan orang kristian ialah bagaimanakah kita mentauhidkan Allah.
Seterusnya ialah beliau melontarkan lagi pandangan beliau,beliau menyatakan jika kita selaku mahasiswa islam ingin menjalankan kerja-kerja dakwah islam ini atas dasar tanggungjawab maka kita akan gagal.Penyataan ini benar-benar menarik perhatian aku.Selama ini aku rasa kerja-kerja dakwah dijalankan atas muka bumi ini dijalankan atas dasar tanggungjawab.Tiba-tiba malam ini ada ustaz ini menafikan pegangan yang selam ini aku pegang.Beliau menyatakan jika kita melakukan kerja dakwah ini atas dasar tanguungjawab maka kita akan gagal.jika kita melakukan kerja dakwah ini atas dasarkan perkongsian maka kita tidak akan gagal.Apa yang dimaksudkan dengan perkongsian ini???aku menungu juga huraian daripada beliau namun beliau tidak menghuaikannya.Beliau hanya menyatakan kita tidak mampu mengubah suasana sekarang tetapi kita hanya mampu mengubah diri kita sendiri sahaja,Penyataan beliau ini menimbulkan tanda tanya dalam benak pemikiran aku..diharapkan para pembaca sekalian dapat bersama-sama dengan saya mencari maksud yang tersirat yang dinyatakan oleh ustad tadi.

Tika Dinihari

Tika Dinihari
by Devotees


Oh Tuhanku

Tiada indah di malam yg ini

Melainkan dengan bermunajat kepadamu

Tiada indah suatu hari yg Aku lalui

kecuali dengan patuh kepadamu



Oh Tuhanku

Tiada indah hidup di dunia

melainkan berzikir dan menyebut namamu

Tiada indah tiba di akhirat yang abadi

kecuali dengan kempunan mu



Ya Allah Tuhanku

Yg merubahkanku Tetapkanlah

Hatiku Moga sentiasa

Dalam Agamamu

Jua taat akan perintahmu



Tuhan

Usah bebankan kami

Dengan bebanan yang berat

Seperti

Yang pernah kau berikan

kepada umat yang terdahulu Dari kami



Tuhan

Jangan Pikulkan Kami

Yang tidak kami terdaya

Maafkan salah kesilapan

Ampunkanlah Dosa-Dosa

Rahmatilah Kami


Begitulah lirik lagu nasyid yang tiba-tiba begitu asyik aku dengar sejak 2 hingga 3 hari ini di kampus serdang yang menghijau ini.Entah mengapa sejak dua tiga hari ini hatiku berasa kosong.pergi kuliah balik kuliah setiap hari hatiku rasa seperti kosong..Ya ALLAH adakah aku telah melakukan perkara yang melangar syariat mu...Ya ALLAH ENGKAU TETAPKAN LAH HATI KU DALAM AGAMA MU,,,,

Thursday, July 9, 2009

SYUKUR KEPADA ALLAH PPSMI DIMANSUHKAN DAN TERIMA KASIH KEPADA KERAJAAN

Akhirnya isu ini selesai juga,syukur kepada Allah dengan izinnya isu ini dapat diselesaikan jua.Terima kasih kepada semua perjuang2 yang menegakkan bahasa melayu ini.Bagi saya pemansuhan PPSMI ini merupakan langkah yang bijak dilakukan oleh kerajaan kerana ini melibatkan masa depan anak-anak malaysia pada masa hadapan dalam mempelajari ilmu matematik dan sains.Ilmu matematik dan sains memang sukar difahami apatah lagi diajar dalam bahasa inggeris.Memang bahasa inggeris merupakan bahasa global sekarang tetapi pengajaran bahasa inggeris ini boleh dimantapkan lagi dengan memperkasakan bahasa inggeris itu dikalangan para pelajar melalui pembelajaran subjek bahasa inggeris itu sendiri didalam kelasnya.
Mengapa sebelum ini bahasa arab yang merupakan bahasa al quran dan bahasa ilmu tidak diterapkan dikalangan para pelajar sedangkan dalam al quran itu sendiri mempunyai banyak ilmu yang harus dipelajari.Semua pihak harus membuka minda dan berlandaskan ajaran islam jangan hanya mengikut jejak barat sahaja kerana isu global ini merupakan isu yang diterapkan oleh barat supaya kita melupakan ajaran islam.Sebagai contohnya kita lihat perkembangan ekonomi sekarang mengapa mengalami kemerosotan dunia,ini disebabkan oleh semua negara didalam dunia ini bergantung kepada negara2 barat.Lihatlah sinar islam akhirnya mucul dengan sistem perbankan dalam islam yang tidak mengamalkan unsur riba berjaya menyelesaikan masalah ekonomi yang membimbangkan pemimpin dunia masa sekarang.INgatlah JANJI ALLAH ITU PASTI

Sunday, July 5, 2009

miggu perkasa putra

tarikh 27 jun 2009 bermula lah permulaan hiduop baru dikampus upm serdang...semuanya menjadi kelam kabut bagi aku serta menyukarkan aku pada hari pendaftaran..bermula dengan saringan selsema babi hingga lah mendapat kunci bilik...entah mengapa hati aku rasa malas sangat dengan tempat baru ini..tapi x perla ini mungkin cabaran baru ditempat yang baru,,i.allah aku xkan menghampakan mak ayah aku...aku rindukan bintulu...

Monday, June 1, 2009

NASIHAT SEORANG MUSLIMAH

JIKA MEREKA SIBUK MENCARI CINTA,
BIARLAH KITA SIBUK MENCARI KEREDHAAN,
JIKA MEREKA SIBUK MENCARI PASANGAN,
BIARLAH KITA SIBUK MENCARI IMAN,
JIKA MEREKA MENANGIS KERANA KECEWA BERCINTA,
BIARLAH KITA MENANGIS KERANA MENGENANG DOSA SEMALAM,
JIKA MEREKA CINTAKAN KEMANUSIAAN,
BIARLAH KITA CINTAKAN ALLAH,
JIKA MEREKA DAMBAKAN KEHIDUPAN DUNIAWI,
BIARLAH KITA DAMBAKAN UKHRAWI,
MOGA MENDAPATKAN KEREDHAAN ALLAH SWT,
YANG PENUH KECINTAANNYA,
AMIN

Saturday, May 30, 2009

IMAN VS NAFSU

Cuti baru 3 minggu tetapi pelbagai perkara telah terjadi aku harap cuti kali ini akan berlalu dengan pantas dan bermanafaat.Benarlah kata sahabat2 aku di upmkb pada satu masa dahulu,kita perlu berada dalam kumpulan atau jemaah supaya kita tidak dilambung ombak dan gelora dunia yang penuh dengan pancaroba dan dugaan.Bila berada dirumah pada waktu sekarang aku berasa sangat kebosanan dan pelbagai banyak benda yang cuba menghasut aku untuk bt benda jahiliah.kalau duduk dirumah sudah semestinya tv menjadi benda yang boleh menghilangkan bosan aku.saluran astro yang pelbagai channel yang sudah semestinya yang akan menghilangkan bosan aku rupanya tidak dapat memnuhi juga keinginan aku.aku pun x pasti kenapalah hati aku tetap bosan walaupun astro itu banyak rancangan yang menarik sehinggalah aku mengisi masa aku dengan bacaan alquraan dan solat jemaah di masjid.ternyata apabila aku membuat perkara ini hati aku menjadi tenteram.Itulah fitrah manusia iaitu kembali kepada penciptanya.Ya Allah aku memohon ampun kepadamu dan memohonkepada mu supaya memberi kekuatan iman ketika aku sendirian.Iman sahajalah yang mampu mengawal nafsu yang penuh dengan permintaan.Pertarungan antara iman dan nafsu sentiasa berlaku dalam diri aku,kadang-kadang rasa lemah sangat Ya allah ampunilah aku.....

Tuesday, May 12, 2009

ADA APA PADA BINTULU????





Bintulu merupakan sebuah tempat yang tak pernah difikirkan oleh pemikiran aku semasa di bangku sekolah yang akan menjadi tempat yang akan ku jejaki untuk mengapai ilmu.Masa aku kecil dulu aku hanya dengar bintulu ini sebagai bandar yang kaya dengan petroleum dan minyak.Itu jer pengetahuan aku sebelum aku sampai di bumi bintulu ini.
Kini setelah 3 tahun berada dibumi bintulu ini banyak rupanya keistimewaan yang ada padanya yang x pernah aku fikirkan selama ini.Pertama sekali ialah kepelbagaian kaum yang ada dibintulu,jika disemenanjung terdiri daripada kaum melayu,cina dan india.Dibintulu ia terdiri daripada pelbagai kaum seperti iban,melanau,bidayuh,penan dan macam2 lagi.Bagi aku memang susah nak bezakan mereka daripada paras rupa tetapi yang dapat membezakan mereka ialah melalui percakapan mereka.Sukar bagi aku untuk memahami percakapan mereka cuma sikit2 jer yang dapat aku fahami contohnya bahasa melanau iaitu spring mata pilau maksudnya terbeliak mata aku.hahhaha...bg bahasa iban pula ialah aku sayau knuwan maksudnye ialah aku sayang sama kamu hahahah..itulah keunikan bahasa yang terdapat disarawak bumi kenyalang ini.
Sedih juga aku nak meningalkan bumi bintulu ini yang gersang dengan agama islam.Islam hanya pada nama,dan lambang pada keunikan masjid sahaja.Aku insan yang lemah tak mampu untuk membuat perubahan kepada masyarakat dibumi bintulu ini.aku hanya mampu berdoa kepada Allah agar Allah memelihara agamanya di sini.Gejala minum arak,nombor ekor dan perjudian sudah biasa dibumi bintulu ini tetapi yang malang nye sekali kaki-kaki mabuk,kaki-kaki judi dan nombor ekor terdiri daripada bangsa yang seagama dengan aku.bayangkan remaja yang berusia 19 tahun sudah tahu berzina apa akan terjadi pada bintulu ini ya allah.aku mohon kepada mu ya allah engkau gerakanlah hati-hati pejuang agama dakwahmu ini semoga hadir dibumi bintulu ini membawa cahaya agama mu yang berkilau itu.I.ALLAH aku berazam aku akan hadir semula dibumi bintulu ini untuk memperjuangkan agama mu ini ya allah.Ya allah ampunilah aku selama 3 tahun aku disini tidak daya aku menegakkan agama mu yang mulia ini.Ampunilah aku Ya ALLAH YANG MAHA PENERIMA TAUBAT.

Monday, May 11, 2009

2 MINGGU DI KEM HUTAN

KISAH MULA DULU KALA,
BILA HATI JATUH CINTA,
KU TERKENANG RAUT WAJAH,
BILA PEJAM MATA.

TAWA RIA,
UBAT LUKA INGAT ENGKAU,
YANG DISANA,
LAGU INI AKU GUBAH,
UNTUK MU OH KAWAN.

OOOOO,,,00000
HATIKU MULAI BOSAN,
RINDUKU PADAMU BULAN,
KEMUDIAN AKU DATANG,
OOOOOO..OOOO
KU SANGKA ENGKAU RIANG,
RUPANYA HALAU KU PULANG,
2 MINGGU DI HUTAN,

Saturday, May 2, 2009

KEM PERHUTANAN 2009

RIMBAWAN 24 kini giliran kalian pula menghadapi kem perhutanan yang begitu menguji keimanan dan kekuatan mental dan fizikal....Ya ALLAH Berikanlah kekuatan kepada aku selaku fasilitator kem perhutanan kali ini untuk menghadapi semua ini.
Alhamdulilah aku panjatkan kepada Allah diatas pertolongaNya solat jumaat dapat dijalankan dalam kem perhutanan ini.Syariat ALLAH boleh dijalan dimana-mana sahaja tidak kira didalam hutan atau dalam lautan.walaupun suasana didalam kem perhutanan kali ini begitu panas dan hujan juga sudah tidak turun selama 2 minggu menyebabkan sumber air makin berkurangan.Diharapkan para pembaca sekalian dapat mendoakan kepada ALLAH supaya mengurniakan hujan di kem perhutanan 2009 ini.Sampai sini saja hari ini kem perhutanan sudah masuk hari keenam dan tinggal lapan hari lagi....Ya ALLAH ENGKAU LINDUNGILAH AKU DARI TANGAN-TANGAN JAHAT MANUSIA,SYAITAN DAN JIN YANG MENGANGU HIDUP KAMI......AMIN...

Wednesday, April 8, 2009

Universiti Medan Melatih Bakat Kepimpinan


Sedar tak sedar rupanya dah semester akhir sudah.Benarlah pepatah mengatakan masa itu berlalu dan akan meninggalkan kita dan akan mendewasakan kita.Alhamdulilah saya bersyukur kepada Allah SWT kerna memberi peluang kepada saya supaya dapat belajar di UPM kampus bintulu ini.Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada para pensyarah UPMKB khususnya pensyarah dan staf jabatan sains perhutanan kerna sanggup memberi tunjuk ajar kepada saya.Selaku mahasiswa kita tidak sepatutnya hanya memberi tumpuan kepada akademik sahaja malah kita harus bergiat aktif dalam bidang berpersatuan kerana dengan kemahiran seumpama ini akan memberi kekuatan kita apabila berhadapan dengan masyarakat kelak.Kemahiran berorganisasi tidak dapat melalui kelas tetapi melalui aktiviti yang dianjurkan oleh kelab dan berpersatuan.Oleh yang demikian saya menyeru kepada mahasiswa sekalian aktifkanlah diri anda dalam berpersatuan.

Tuesday, March 24, 2009

MAIS Mahu Lagu Agnes Monica Diharamkan

ALLAH PEDULI

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti
Mengapakah harus terjadi
Di dalam kehidupan ini
Suatu perkara yang ku simpan dalam hati
Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah perduli

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkannya ku bergumul sendiri
Sbab Allah mengerti

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yang kita hadapi
Tak akan pernah di biarkannya ku bergumul sendiri
Sbab Allah Yesus ku mengerti



SHAH ALAM, 13 Mac (Bernama) -- Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) mahu agar tindakan diambil mengharamkan sebuah lagu Indonesia berjudul "Allah Peduli" kerana liriknya antara lain menyebut "..sebab Allah Yesusku mengerti."

Pengerusi Mais Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa berkata walaupun beliau belum pernah mendengar lagu itu, tindakan mengharamkannya wajar diambil memandangkan ia menyentuh sensitiviti yang membabitkan soal agama.

"Kita umat Islam dalam perakuan kepercayaan kepada Allah yang maksudnya tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, jelas mengakui Allah itu Esa, maka larangan penggunaan Allah oleh agama selain Islam adalah untuk mengelak kekeliruan di kalangan orang Islam," katanya kepada pemberita di sini Jumaat.

Beliau diminta mengulas mengenai lagu berkenaan nyanyian penyanyi Indonesia, Agnes Monica. Dalam lagu berkenaan, perkataan Allah diulang beberapa kali manakala perkataan 'sebab Allah Yesus ku mengerti' kedengaran pada bahagian akhir lagu selama tiga minit 40 saat itu.

"Ada sesetengah dari kita yang tidak faham dengan kandungan lirik dan membuta tuli ikut menyanyi. Lirik ini secara senyap memesong keimanan dan akidah," kata Mohamad Adzib.

Sunday, March 15, 2009

Jangan Pernah Berubah

Biarkan waktu teruslah berputar
Mencintai kamu penuh rasa sabar
Meski sakit hati ini kau tinggalkan
Ku ikhlas tuk bertahan

Cintaku padamu begitu besar
Namun kau tak pernah bisa merasakan
Malah kini kau ucapkan selamat tinggal
Membuat keresaha

Meninggalkanku tanpa perasaan
Hingga ku jatuhkan airmata
Kekecewaan ku sungguh tak berarah
Biarkan ku harus bertahan

Jangan pernah kau coba untuk berubah
Tak relakan yang indah hilanglah sudah
Jangan pernah kau coba untuk berubah
Tak relakan yang indah hilanglah sudah

Jangan pernah kau coba untuk berubah
Ku relakan yang indah dalam hatinya


Begitulah lirik lagu kumpulan band ST12,saya ambil lagu ini dari seorang rakan saya yang gemar sangat mendengar lagu ini.Buat pertama kali dengar lagu ini terasa nak dengar lagi tetapi apabila dengar kali kedua nak dengar pula kali ketiga kerana ingin menghayati lirik lagu ini,Jelas sekali apabila menghayati lagi terasa hati bagaikan terawang-awang di awangan.Lagu ini ternyata buat lelaki yang berduka mengenang memori yang indah bersama orang yang tersayang.
Tetapi tujuan saya menulis artikel kali ini bukan nak suruh para pembaca mendengar lagu ini dan menghayati lagu ini tetapi kita lihatlah betapa hiburan sekali dapat menguasai jiwa seseorang mencari ketenangan selain daripada islam.Kita selaku muslim apabila berada dalam kegelisahan atau kesedihan hendak lah kita pulang ke pangkal jalan iaitu AlQURAN DAN ASSUNNAH.Saya menasihati diri saya dan pembaca sekalian supaya memuhasabahkan diri kita apabila kita menghadapi dugaan dan banyakkan mengingati Allah kerna dengan mengingati Allah sahaja Hati akan tenang.

Sunday, March 8, 2009

BULAN DAKWAH PERINGKAT NEGERI SARAWAK

Islam menjamin keselamatan ummah,
Berasaskan amal ma'ruf,
Cegah semua yang mungkar,
Pasti beroleh kejayaan.

Syiar islam berkembang semesta,
Mujahiddin yang berusaha,
Tegakkan jihad di jalan mulia,
Untuk keamanan semua.

Bangkit amalkan ajaran suci,
Tuntut keredaan ilahi,
Kalimah tauhid pasti dihayati,
Dijiwa setiap muslimin.

Bangun sahutlah perintah illahi,
Mulakan dakwah keluarga sendiri,
Sebarkan dakwah didunia ini,
Dengan iman kamu berbakti.

lirik lagu bulan dakwah.

Alhamdulilah majlis perasmian bulan dakwah peringkat negeri sarawak 1430 dapat dilancarkan dengan jayanya oleh Tuan Yang Terutama di-Pertua Negeri Sarawak Tun Datuk Patinggi Abang Haji Muhammad Salahuddin.Semoga pelancaran bulan dakwah di Sarawak ini akan membawa perubahan dakwah di negeri bumi kenyalang ini.

Thursday, March 5, 2009

SAHABAT ATAU KEKASIH????


Persahabatan yang sejati akan membawa kerinduan yang abadi. Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dari percintaan, tanpa persahabatan percintaan akan berakhir tetapi tanpa percintaan, persahabatan boleh kekal. Oleh itu hargailah persahabatan yang terjalin. Orang yang rugi ialah orang yang tidak memperoleh sahabat..... dan yang paling rugi ialah orang yang ditinggalkan oleh sahabat

Saturday, February 28, 2009

Sharing,Carring and Loving


Alhamdullilah ana panjatkan kesyukuran keatas Allah SWT diatas nikmat iman yang diberikan oleh-Nya supaya mengerakkan hati,jiwa dan anggota fizikal diri ana supaya menghadiri majlis tafaqudfiddin yang diadakan di pusat islam UPMKB yang membicarakan tafsir Al-Quran yang disampaikan oleh Ust Salehuddin Abu Samah.
Ana tertarik dgn tazkirah permulaannya yang beliau menyatakan kerisauannya terhadap situasi masalah sosial yang berlaku disekitar persekitaran kampus UPMKB INI.Semasa beliau on the way ke pusat islam beliau terlihat sepasang couple membonceng motosikal bersama2 alangkah bahagianya mereka di waktu petang menaiki moto bersama-sama mencari rama-rama.Tetapi hakikatnya jiwa mereka kosong kerana mencari ketenangan selain daripada ketenangan yang ditetapkan oleh Allah swt seperti berzikir dan mengaji Al Quran.Hati manusia sentiasa mencari fitrah islam dan jiwa manusia akan memberontak jika ketenangan yang dicari tidak berlandaskan Islam walaupun pada permulaannya jiwa akan merasa bahagia dengan kehendak hawa nafsu tetapi hanya sementara sahaja lama-kelamaan ia akan bosan dan akan mencari lagi ketenangan lain lg dan yang pastinya ketenangan yang dicari hanyalah ketenangan reda ALLAH.
Ana mengingatkan diri ana dan sahabat sekalian supaya menjaga hati kita supaya tidak terjebak dgn virus cinta dan dibius cinta kerana kita masih belum layak lagi utk bercinta.Tanggung jawab kita selaku mahasiswa masih perlu dipikul demi kepentingan islam,ibubapa dan umat islam khususnya.Jangan lah kita siakan masa usia muda kita dengan benda yang x berfaedah ini ianya akan merosakkan ruh kita sebagai mahasiswa.Sharing,caring an loving tidak salah ada pada kita sekalian tetapi biarlah ianya diletakkan pada tempat yang betul seperti kepada Allah,Nabi dan Ibubapa kita.Semoga Allah pelihara iman kita.

Wednesday, February 25, 2009

Siti Masitah Pertahankan Akidah

KISAH ini berlaku di negara Mesir ketika pemerintahan Firaun yang terkenal sebagai pemerintah yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Firaun ingkar kepada Allah dan membunuh sesiapa sahaja yang tidak mengakuinya sebagai tuhan. Pada ketika itu, ada seorang tukang andam istana bernama Siti Masitah yang beriman kepada Allah di istananya.

Suaminya bernama Hazaqil yang menjaga perbendaharaan kerajaan Mesir dan menjadi sahabat Firaun. Walaupun dia rapat dengan Firaun, hatinya sudah beriman kepada Allah. Pada suatu hari, Hazaqil tidak berpuas hati dengan hukuman mati yang dijatuhkan Firaun kepada 40 ahli sihir yang beriman kepada Allah. Dia berdebat dengan Firaun.

"Tuanku, saya tidak bersetuju dengan hukuman mati kepada ahli sihir kita. Walaupun mereka beriman kepada Allah, mereka sudah berjasa kepada negara Mesir." Hazaqil mempertikaikan hukuman yang dijatuhkan oleh Firaun.

"Mereka dihukum mati kerana tidak mengaku beta sebagai Tuhan mereka!" Firaun kelihatan marah dengan kata-kata Hazaqil itu.

"Sekiranya kamu mempertahankan nasib ahli sihir itu, beta percaya kamu sebenarnya juga salah seorang daripada mereka yang beriman kepada Allah". Firaun mula berfikir mengapa Hazaqil mempertahankan nasib ahli sihir yang dihukum mati.

"Oleh kerana kamu salah seorang daripada mereka, beta jatuhkan hukuman mati ke atas kamu". Firaun tanpa teragak-agak menjatuhkan hukuman ke atas Hazaqil walaupun dia merupakan sahabat dan pegawai kerajaannya.

Hazaqil terus ditangkap oleh pegawai Firaun dan dibawa keluar dari istana. Dia diikat pada sebatang pohon kurma dan dipanah oleh pengawal Firaun sehingga mati. Kematian Hazaqil membuatkan hati Siti Masitah tidak tenteram dan hatinya semakin benci melihat muka Firaun yang membunuh suaminya.

Pada suatu pagi, Siti Masitah menyikat rambut puteri Firaun di bilik tidur. Pada mulanya dia menumpukan perhatian menyikat rambut puteri Firaun. Tiba-tiba hatinya teringat kepada Hazaqil yang mati dibunuh oleh Firaun kerana beriman kepada Allah. Jiwanya mula menjadi keluh resah sehingga dia hilang tumpuan. Justeru, sikat yang sedang dipegangnya terjatuh ke lantai.

"Allah". Kata Siti Masitah, lalu mengambil sikat dari lantai.

"Kamu akan dihukum kerana berkata begitu! Adakah tuhan lain selain bapa beta?" puteri Firaun bertanya kepada Siti Masitah dengan keras.

Siti Masitah tidak memohon maaf atas kata-katanya itu. Dia juga menyatakan ada tuhan lain yang patut disembah dan bukan bapanya.

Puteri Firaun terus mendapatkan ayahnya dan mengadu tentang apa yang diucapkan oleh Siti Masitah kepada Firaun. Firaun menjadi marah lalu memanggil Siti Masitah bagi dibicarakan.

"Siapakah Tuhan kamu?" bergema suara Firaun menakutkan Siti Masitah yang berdiri di hadapannya.

"Tuhan saya Allah," balas Siti Masitah dengan tenang dan berani.

"Kamu akan dijatuhkan hukuman berat atas kesalahan menghina beta!" Firaun memerintahkan pengawal memasak minyak panas di dalam sebuah kuali besar. Firaun juga memerintahkan tenteranya memanggil rakyatnya berkumpul dan melihat hukuman yang bakal dilaksanakan kepada Siti Masitah.

"Dengar rakyat semua, inilah hukuman kepada orang yang tidak mengaku beta sebagai Tuhan." Firaun terus memandang Siti Masitah. Dia berkata, "Beta berikan satu peluang terakhir kepada kamu, adakah kamu mengaku beta sebagai tuhan kamu?"

Sebelum Siti Masitah menjawab, syaitan datang lalu membisikkan hasutan di hatinya. "Kamu tidak sayang nyawa anak-anak kamu. Kamu tidak kasihan kepada bayi yang masih kecil itu. Beta tidak akan hukum kamu sekiranya kamu mengaku beta sebagai tuhan." Siti Masitah mula berjalan menaiki tangga menuju ke kuali besar yang berisi minyak mendidih.

"Wahai ibu, janganlah terpedaya dengan kata-kata syaitan yang dilaknat Allah. Kematian kita mendapat rahmat daripada Allah dan pintu syurga terbuka menanti kedatangan kita," tiba-tiba, bayi dalam gendongan Siti Masitah berkata dengan izin Allah.

"Allahhu Akbar!" teriak Siti Masitah lalu terjun bersama dua orang anaknya ke dalam kuali besar berisi minyak mendidih itu.

Rakyat Mesir yang hadir melihat kejadian itu terhenti nafas seketika melihat keimanan Siti Masitah dan dua orang anaknya yang rela berkorban demi mempertahankan kebenaran agama Allah. Tiba-tiba mereka tercium bau wangian harum keluar dari periuk besar berisi minyak mendidih itu apabila Siti Masitah dan dua orang anaknya menghembuskan nafas terakhir di dalam minyak mendidih itu.

Keteguhan iman Siti Masitah sekeluarga tidak disembunyikan daripada pengetahuan Firaun. Mereka berterus terang dan mendapat hukuman Firaun kerana mengejar cinta Allah yang lebih agung dan yang lebih dirindui.

Remaja dan masyarakat


"JOHAN, mari kita ke rumah Pak Ramli. Ada kenduri doa selamat," ujar ayah Johan, Pak Abu.

"Malaslah, Johan penat," balas Johan yang sedang leka menonton televisyen.

"Penat tengok televisyen? Apa nak jadilah anak ayah ni. Susah betul kalau nak ajak pergi kenduri atau ke majlis. Kalau pergi membeli-belah terutama sekali barang permainan komputer, dialah yang paling cepat tunggu dalam kereta. Nak-nak lagi kalau kawan dia ajak keluar," ujar Pak Abu sambil menggeleng-geleng kepala.

"Takpelah ayah. Kalau Johan tak datang pun, mereka pun tak rugi, kan?" selamba Johan menjawab sambil tersengih-sengih.

"Kau kena belajar hidup bermasyarakat, Johan. Kita tidak boleh selama-lamanya hidup seorang diri dan hanya terlingkup selesa dalam golongan kawan-kawan sahaja. Melalui bermasyarakat kita kenal siapa jiran, siapa kawan. Meluaskan pergaulan yang sihat dapat meluaskan kotak pemikiran. Tak lah terkongkong dengan pemikiran yang sama sahaja".

"Kalau tak nak pergi, sudahlah. Tapi ibu tak masak juga, ibu ada kat sana sejak pagi tadi, bantu masak. Pandai-pandailah cari makan. Ayah pergi dahulu," kata Pak Abu kepada Johan.

"Ohh.. laparlah saya…" keluh Johan.

Pasti Pak Abu ada tujuan di sebalik ajakan kepada Johan, bukan hanya setakat mengajak makan sehingga kenyang, kemudian balik. Tetapi ajakan seorang ibu atau bapa sudah tentunya membawa tanggungjawab sosial untuk hidup bermasyarakat. Namun, ramai remaja yang tidak faham akan kepentingan hidup bermasyarakat dan pentingnya peranan mereka dalam masyarakat.

Pentingnya Hidup Bermasyarakat

Pergaulan secara sihat amat dituntut oleh Islam. Bahkan Islam tidak menganjurkan pemeluknya mengasingkan diri daripada masyarakat. Dalam konteks remaja, mereka secara umumnya memiliki dorongan untuk bergaul dengan manusia lain agar dapat hidup berdampingan dengan sesamanya.

Untuk itu, remaja perlu memiliki kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan orang lain. Remaja menghabiskan sebahagian besar waktunya di dalam kelompok yang seusia dengan mereka serta mempunyai pola pemikiran yang lebih kurang sama.

Pergaulan sosial adalah suatu proses perubahan pada diri remaja dalam rangka penyesuaian diri dalam kehidupan bermasyarakat. Justeru, setiap individu akan menjalani proses tersebut sepanjang hidupnya, melakukan penyesuaian terus menerus dalam kehidupannya sebagai anggota masyarakat.

Dalam pandangan Islam, sebuah masyarakat adalah kumpulan individu yang berinteraksi secara berterusan, memiliki satu pemikiran, satu perasaan dan di bawah aturan yang sama agar terjalin hubungan yang aman dan harmoni.

Apabila ada sebahagian anggota masyarakat yang menderita, maka individu yang lain menolongnya dengan semampu mungkin. Begitu juga ketika ada salah seorang anggota masyarakat yang melakukan kesalahan ada individu yang lain menegur dan menasihatinya.

Masyarakat Melayu umpamanya menjadikan tempat berkenduri, majlis-majlis adat serta majlis agama di masjid bukan hanya sebagai tuntutan ibadat dan adat. Tetapi juga sebagai lapangan untuk mereka bertemu sesama sendiri dan bertanya khabar.

Interaksi sosial sebegini bukan sahaja bertujuan untuk mengeratkan hubungan, tetapi juga memperkembangkan ruang lingkup pemikiran dan mendapat pengetahuan baru, hasil daripada percakapan, pengalaman dan tingkah laku seseorang anggota masyarakat yang lain.

Terdapat pelbagai peranan dalam setiap kelompok sosial. Dalam suatu organisasi, terdapat peranan sebagai ketua, pengurus, setiausaha dan sebagainya. Di keluarga terdapat fungsi sebagai ayah, ibu, anak. Di sekolah ada pengetua, guru, penjaga sekolah, pegawai pentadbiran dan sebagainya. Setiap peranan memiliki hak dan kewajipan yang berbeza.

Masa remaja merupakan suatu tahap yang menuntut remaja untuk melakukan penyesuaian sosial dari sudut pergaulan dengan teman-teman dan orang-orang di sekelilingnya ke arah pergaulan sebagai orang dewasa. Ini yang dikatakan sebagai transisi sosial.

Oleh itu, remaja perlu belajar agar kelak mampu menjalankan peranan yang sesuai dengan kedudukannya di suatu kelompok sosial. Ketika ia berada di sekolah, haruslah menjalankan peranannya sebagai pelajar. Tetapi ketika berada di rumah, peranan sebagai anak tidak boleh dilupakan. Apabila ia terlibat di suatu organisasi, maka peranan dan tanggung jawabnya di organisasi perlu dilakukan sebaik-baiknya.

Remaja dewasa ini harus memahami kepentingan hidup bermasyarakat. Mereka perlu diberi peluang menikmati kehidupan bermasyarakat, memahami masalah masyarakat dan mengambil bahagian dalam proses pembangunan sosial masyarakat.

Remaja seharusnya mampu membina kebolehan menabur khidmat untuk komuniti sebagai generasi baru yang mempunyai kesedaran terhadap tanggung jawab sosial, berkesedaran sivik dan mengutamakan solidariti masyarakat.

Namun begitu terdapat batas-batas yang perlu dipatuhi selama bersosial sesama anggota masyarakat dengan sihat tanpa merugikan satu sama lain. Justeru, Islam menganjurkan dalam bermasyarakat, hendaklah sentiasa bersifat ihsan, berakhlak mulia dan sentiasa memahami antara kehendak dan keperluan masing-masing.

Amat penting juga untuk menitikberatkan peranan nasihat dan sabar dalam hidup bermasyarakat. Ini kerana bergaul atau berinteraksi dengan orang lain, sudah tentu akan mengakibatkan munculnya perasaan yang berbeza-beza pada setiap peribadi.

Lantaran itu, ukhuwah yang benar dan baik adalah saling memberikan nasihat kebaikan. Firman Allah SWT: Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan saling berpesan-pesan kebenaran dan saling berpesan-pesan dengan kesabaran. (al-Asr: 1-3)

Kesimpulan

Pembinaan watak remaja amat berkait rapat dengan masyarakat sekelilingnya. Anggota masyarakat yang baik dan beramanah akan membina masyarakat yang hidup dalam keadaan rukun dan harmoni serta membentuk generasi yang berdisiplin, bersemangat waja dan berketerampilan.

Masyarakat yang mempunyai budaya hidup yang kucar-kacir akan mencetuskan kecelaruan dan kekeliruan dalam anggotanya. Oleh itu, ibu bapa dan anggota masyarakat sangat berperanan dalam mendidik remaja agar dapat menyesuaikan diri dengan anggota masyarakat dan menerapkan nilai-nilai murni dalam hidup bermasyarakat.