Wednesday, February 25, 2009

Pesan Abang???

Hutan Nirwana,25 Februari-Teringat sejenak kata-kata abang aku yang sulung ketika aku sedang melakukan amali di hutan ini.Ketika sahabat sekumpulan aku yang lain sibuk mengecam spesis pokok yang terdiri daripada pelbagai nama tempatan seperti engkabang jantung,terap,resak,belian dan macam-macam lagi tiba-tiba fikiran aku mengelamun sebentar teringat kata-kata abang aku..masih aku ingat lagi pesannya ketika itu semasa aku darjah dua,pesannya itu ialah,,Jadilah engkau seperti pohon pokok yang tumbuh meliar di dalam hutan seperti pokok tualang,meranti dan cengal yang tumbuh meliar di dalam hutan,yang tidak dibaja dan disiram tetapi tetap tumbuh juga.Jangan kamu jadi seperti pohon bunga yang cantik yang ditanam didalam pasu.Ianya perlu dibaja dan disiram setiap hari dan setiap waktu.Jikalau ia tidak dibaja dan disiram maka ianya akan mati.walaupun ianya indah dimata tetapi perlu penjagaan yang rapi...pesanannya ini menyebabkan aku sering terfikir dan tercari-cari apa makna kata-katanya itu..Akhirnya barulah aku sedar sekarang akan kata-katanya itu.Diharap para pembaca sekalian dapat mencari makna tersirat pesanannya itu dalam kehidupan anda sekalian

No comments: